Äntligen jul!

Efter avslutad juldagsgudstjänst och en tupplur här hemma känns det gott att äntligen kunna njuta av julmusiken på riktigt. Nu börjar julveckorna och jag ska försöka ta vara på tiden att leva med i julens texter och sånger. Att omgivningen redan firat ett slags jul i flera veckor känns ju lite märkligt, men det är på många sätt något helt annat än vad jag tänker på som jul.

Jag kommer inte ifrån den ljuvliga känslan som ofta infinner sig på väg hem i julnatten efter midnattsmässan. Det är verkligen änglarnas natt och att sedan, när morgonen gryr få stämma upp i ”Var hälsad sköna morgonstund” är en obeskrivlig upplevelse. Tänk att han kom som ett litet barn!

Denna juldag har jag sedan firat hemma hos goda vänner med svensk-afrikansk julmat. Med Annandagens martyrtexter för ögonen bereder jag mig nu för morgondagens verksamhet med sjukkommunion och sedan mässa på kvällen till Stefanos och alla andra martyrers minne. Var tredje minut får någon människa sätta livet till på jorden för sin kristna tros skull. Det är värt att uppmärksamma tycker jag.

Sen är det snart söndag och minnet av barnamorden i Betlehem präglar söndagen som har rubriken ”Guds barn”, ett smärtsamt dubbeltydigt tema. Men också detta hör julen till och får inte glömmas bort bland glitter, julskinka och glögg.

6 svar

  1. Julnattsmässan är verkligen något särskilt. Jag firade den i S:ta Maria katolska kyrka i Skellefteå.

  2. Tack för en trevlig julaftonseftermiddag, julottan i Sköllersta kyrka var oxå fin!

  3. God fortsättning, Erik!
    Jag hör till dem som är riktigt förvirrad över hur ”mitt” julfirande sett ut i år. Innan 23 dec hade jag hunnit äta julbord tre ggr, öppnat massa julklappar och dansat jullekar, (vilket verkligen är nåt som jag tycker är riktigt roligt! ”Karusellen” är ju nåt….) Kändes som att jag missat själva poängen med Julen på det här sättet, för ingenstans bland desa julbord, klappar och lekar nämndes Herren Jesus eller hans födelse. Men så var det ju inte jul än, så nu har jag firat Jesu födelse med samling vid krubban, midnattsmässa och mässa (med dop) idag. Utan skinka, klappar och danser, och det har vart ganska skönt… Jesus har fått träda fram, och vägen är röjd…

  4. Storebror! Sannerligen, en synnerligen god fortsättning på julen önskar jag och Carolina dig!
    Vi kommer tillsammans med kusin Fredrik på sön kl 10:00 till Sörbykyrkan och deltar i Gudstjänsten.
    Vi ses då!
    /Elis den gode

  5. God Jul!

    Vi kommer att fira imorgon, med Dorowat och hemgjord glögg.

    HDG

    Carl von Wowern

Kommentera

