Bortglömt folkmord

”Ingenting förgyller historien så som ett dåligt minne.” Jag har tappat bort vem som sa det, men jag har ibland använt det citatet, mest för att vara lite rolig. När jag idag läser om sk ”snackisar i resevärlden” i dagens SvD sätter jag skrattet i halsen och påminns jag om hur brutalt och groteskt sant det kan vara.

I SvDs beskrivning kan man läsa att den turkiska byn ”Kayakoy har stått öde sedan 1923 då invånarna, som en följd av kriget mellan Grekland och Turkiet, helt enkelt lämnade staden och flyttade till Grekland.” Idag är byn till salu och ska gå på auktion den 23 oktober kan man läsa. Det låter intressant, lite mystiskt och sagolikt. Nån som vill köpa en pittoresk turkisk ruinstad?

Vad SvD däremot helt förtiger är den utstuderat grymma och blodiga historien om byn Livissi, som den hette så länge den beboddes av kristna greker. Som en fortsättning på det armeniska folkmordet 1915 passade det Ottomanska riket på att rensa ut kristna i största allmänhet, vilket drabbade Livissi-borna på ett sätt som kusligt mycket liknar det vi idag läser om hur IS hanterar kristna i Syrien och norra Irak, se t ex denna lilla skrift, tryckt i Paris 1919.

Efter nästan tio år av förföljelsevågor med start 1914 deporterades de sista kristna i Livissi till Grekland 1923 och lämnade byns hus och kyrkor att förfalla till den ruinstad den är idag. Nu vill den turkiska staten göra sig en hacka på att få den blodiga historien undanstökad.

Nån som nu vill köpa en pittoresk turkisk ruinstad?

Ett svar

  1. Otroligt! ”Helt enkelt flyttade!”

Lämna en kommentar