Missionsrelationer

Sitter på Bole Airport i Addis Abeba i väntan på nästa flight som ska ta mig till Dar es Salaam i Tanzania. Framför mig har jag några intensiva dagar med möten med våra missionärer, kyrkans ledarskap i olika stift och förhoppningsvis en massa ”vanliga” människor.

Jag förundras över hur vi hänger samman. Genom missionen har det skapats relationer som präglar både oss i EFS och de människor som finns utspridda på så många platser i östra Afrika, i Indien och på andra håll i världen. Allt som skett i missionens namn har förstås inte varit enbart gott, men det har tveklöst skapat relationer som betyder mycket för mång. Det är en fascinerande tanke att vi har något viktigt gemensamt med människorna i Ilula och Njombe. Tänk att det finns relationer mellan vanliga människor i Njutånger och Mendi, i Torsby och Dodoma, i Uppsala och Chhindwara och på många fler platser.

Vi hör ihop vare sig vi tycker om det eller ej. Därför har vi också ett ansvar att förvalta de relationer som byggts upp genom åren. Jag hoppas att mitt besök i Tanzania de närmaste dagarna ska få vara ett led i just detta.

Ett svar

  1. Safari njema!
    Ha en trevliga Alla Hjärtans Dag

Kommentera

