LMC i Arusha

Prästerik befinner sig i Arusha i Tanzania i egenskap av EFS tillträdande missionssekreterare. Jag landade på Kilimanjaro Intl Airport i går kväll och har nu tillbringat dagen här i Arusha i norra Tanzania. Anledningen är LMC (Lutheran Mission Cooperation) som har sitt årliga Round Table här. Det är dels en rad representanter för olika missionsorganisationer och kyrkor från ”Norr” (dvs Nordeuropa och USA), dels ELCTs (Evangelical Lutheran Church in Tanzania) samtliga 21 biskopar som möts för att rapportera till varandra i gemensamma frågor.

Mötet börjar egentligen på måndag, så idag har vi kunnat promenera på stan en sväng och under eftermiddagen lyssna till ett uppförande av Händels Messias på swahili med ett antal lokala körer. Ikväll har så de flesta av delgaterna inom LMC anlänt och imorgon bitti bär det av till en kyrka inom Parae stift, tydligen en resa på ca 3 timmar. Där ska vi fira gudstjänst och sedan återvända frampå eftermiddagen någon gång.

Så är alltså programmet för mig just nu. Att jag hamnat här beror på att jag om ungefär en månad tillträder tjänsten som EFS missionssekreterare. Därmed kommer jag att ha ett övergripande ansvar för EFS utlandsarbete. Och därför passade det också så bra att få möjlighet att följa med EFS missionsföreståndare Stefan Holmström på den här resan. På så sätt har jag en chans att lära mig något om detta sammanhang, som EFS är en del av. Mycket är förstås nytt och helt okänt (jag har t ex aldrig varit i Tanzania tidigare), även jag har lite koll sedan tidigare på EFS missionsarbete.

Onekligen känner jag mig ganska liten och oerfaren, men ändå är det med rätt mycket tillförsikt och frimodighet jag nu tar mig an de uppgifter som ligger framför mig. Jag tror nämligen att Gud har kallat mig till den här uppgiften och att det dessutom ytterst är han som kommer att genomföra den. I den tryggheten ska jag göra det jag kan för att EFS missionsarbete ska vara ett så gott och välfungerande arbete som möjligt. Förböner och uppmuntran är förstås välkommet, men även tips, förmaningar och kritik när det är på sin plats.

Efter LMCs möte här i Arusha reser vi vidare på torsdag till Dar es Salaam, för ytterligare överläggningar. På lördag flyger jag ensam till Addis Abeba i Etiopien för att möta Svenska kyrkans utsända personal och förhoppningsvis också några representanter för den etiopiska evangeliska kyrkan Mekane Yesus (EECMY). Sen återvänder jag till Sverige, förmodligen sprängfylld av intryck och tankar att bära med mig in i det nya uppdraget.

Ett svar

  1. Kul om du vill ta med dig hem Mekane Yesus tankar om svenska kyrkan!
    Vi har väl länge haft nära samarbete, så det är intressant vad de tycker om utveckling.
    Och så hoppas jag du berättar mycket om gudstjönster och annat du ser!
    Allt gott!
    Eva

Kommentera

