Lidande och medlidande

Sitter och plitar på morgondagens predikan om hur vi hör ihop med varandra och med Gud. Var och en är värdefull, alla behövs även om vi är mycket olika! I 1 Kor 12:12-26 använder Paulus bilden av en kropp med olika kroppsdelar för att beskriva varje enskild dels betydelse för helheten. Den här veckan har jag haft lite ont i ett knä efter min lilla inlines-vurpa i måndags. Inget allvarligt, bara skrubbsår, men ändå något som påverkar hela mig i flera dagar. ”Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra” skriver Paulus och syftar förstås inte på mitt knä utan på den kristna gemenskapen, kyrkan.

Och jag önskar verkligen att det vorr så, att om en lider, då skulle alla som finns runtomkring vara medlidande, men jag vet ju att det långt ifrån alltid är så. Många gånger är vi alltför självupptagna för att öht notera att någon bland våra kristna syskon har det svårt. Dessutom har vi blivit mycket skickliga på att dölja alla eventuella svårigheter, så det är verkligen inte så lätt att upptäcka dem, ens när man verkligen försöker.

Här finns en stor utmaning för var och en som ingår i en kristen gemenskap, att medverka till att det ska kunna vara möjligt att visa något av den sårbarhet vi alla bär på. Men att blotta sin sårbarhet är enbart destruktivt om det inte omgärdas av en trygg och välvillig omgivning. Därför behöver vi samtidigt arbeta för att respektfullt och i kärlek ta emot andras smärta. Som i det mesta annat handlar det om att någon måste visa vägen, någon måste våga utsätta sig för risken. Därför behöver vi varandra, för det är vi, du och jag, som är kallade att göra det.

Kroppsdelarna sitter ihop och klara sig inte på egen hand. Vi är en helhet, vare sig vi vill det eller inte. Det som förenar oss är huvudet Kristus. Utan honom kan vi ingenting göra.

2 svar

  1. Du skriver ”enbart destruktivt” och jag undrar om du vill utveckla hur du menar? För vem? För den som ”lider” eller för församlingen eller för den som är den illvilliga omgivningen?
    Jag har valt att vara öppen med mina svårigheter eller hur man skall kalla det, och mött respekt och också uppskattning för detta av folk för det mesta, men f a vissa anställda har svårt att stå ut med att man vågar vara svag. Det är som om jag bryter en tyst regel. En anställd väljer att vara en del av församlingen, eller att hoppa in utifrån och köra sitt ”race” på ”jobbet”. Rollen som församlingsmedlem för oss övriga blir mycket olika beroende på hur de anställda ser på sin uppgift och roll: antingen är vi lemmar i församlingskroppen tillsammans, eller så är vi som inte är anställda ett slags patienter som skall behandlas av de anställda. De anställda blir aldrig svaga förstås, utan alltid pigga och alerta ”sjukvårdspersonalen”. Detta är en mycket tydlig skillnad i olika församlingar som jag stött på. Som patienter/sjukvårdare förvandlas församlingen till ett andligt sjukhus och vi är ointressanta om vi ”bara” kommer för att möta Gud eller för att ha gemenskap tillsammans och i tron på Jesus Kristus dela livets goda och svåra…
    Jag vill att församlingen skall kunna vara en gemenskap där också präster, pedagoger, kantorer m fl är en del av församlingskroppen, ärliga och uppriktiga med hur de har det, sin längtan och sina svårigheter. Förvandlas de till sin ”profession” så tappar Kristi kropp som organism en del av sin hälsa…

  2. Det du skriver om är viktigt Emma. Församlingen borde vara en öppenhjärtlig och ärlig gemenskap där vi som medlemmar vågar dela våra liv med varandra. Inte en samling av producenter och konsumenter. Varför ska det vara så svårt frågar jag mig ibland. Även för mig. Är det en del av det svenska kynnet? För när jag tänker efter så är det ju inte bara i relationen anställd-lekman som det här gäller, utan de allra flesta. Många är vi nog som omedvetet eller medvetet kör vårt ”race” på gudstjänst och tillhörande kyrkkaffe.

Kommentera

