Öppen kyrka à la (C)

Helen Törnqvist (C) skrev gårdagens Brännpunkt i SvD och för fram sina (och, får man förmoda, partiets) ståndpunkter i frågan om Svenska kyrkans prästers vigselrätt. (Referat i Dagen) Törnqvist kandiderar tydligen i höstens kyrkoval och verkar ta för givet att hon också ska bli invald. Om hon har någon kyrklig erfarenhet som skulle meritera henne att besluta om kyrkans lära och liv framgår inte, förutom att hon är centerpartist. Dessa övriga meriter lyser dessutom med sin frånvaro i hennes sätt att uttrycka sig.

Så långt har det alltså gått att de partipolitiskt förtroendevalda tror att de ska leda, inte en episkopal kyrka, utan en organisation vilken som helst. Detta blir mycket tydligt i det Törnqvist skriver. Och helt plötsligt är det inte ens kärleken som är överordnad allt annat, utan öppenheten. ”En öppen kyrka skapar öppna medlemmar och ett öppet samhälle”, skriver hon, som vore det Svenska kyrkans viktigaste princip. Och det är klart att vi ska vara en öppen kyrka, men inte öppen för allt, utan i första hand för Guds Ord och den Helige Andes vägledning. Det är ju själva garanten att kyrkan också blir en kyrka som värnar de svaga, de åsidosatta, de utnyttjade, de överkörda. Att kyrkan gör en massa bra saker beror ju inte på att kyrkan eller vi kristna skulle vara särskilt goda i jämförelse med mänskligheten i övrigt, utan på att kärlekens Herre kallar oss att följa honom också in i lidandet, misären och mörkret.

Därför blir det också så absurt när Törnqvist skriver om vikten att sätta stopp för de präster som med Bibeln som utgångspunkt inte kan tänka sig att förrätta vigslar av enkönade par. Hennes uppgift som förtroendevald (om hon nu blir det) måste ju vara att backa upp och underlätta för kyrkans präster att så gott det går fullfölja sina prästerliga uppgifter, inte försöka stoppa dem. Hur tänker hon sig att hälften (om ens så många) av kyrkans präster ska hinna viga alla de par som vill ingå äktenskap i kyrkan, om andra halvan av prästkåren är förhindrad att göra det. De ynka promille par som består av antingen bara män eller bara kvinnor kan ju knappast behöva hela Sveriges prästerskap att välja bland. Det måste väl kunna räcka med dem som gärna och glatt vill förrätta den slags ceremonier.

Vad diskrimineringsargumenten anbelangar är det bara pinsamt att en person som tänker sig ingå i kyrkans högsta beslutande organ har så liten kunskap om ämnet. Hon verkar på allvar tro att detta inte i första hand är en teologisk fråga, utan just en diskrimineringsfråga. Hade det varit det hade frågan varit löst för länge sedan, men nu är det den teologiska biten som är den svåra. Låt oss därför ägna oss åt den istället för denna kvasidebatt om diskriminering eller inte. Men det vill förstås inte partihögkvarteret, för om något sådant har de ingen kunskap där heller.

Det tragiska i kråksången är att Helen Törnqvist mycket väl kan komma att väljas in i höstens kyrkoval och att hon där kommer att förtsätta driva en partilinje som på allt försöker hindra Svenska kyrkan att vara en öppen kyrkan, öppen för Guds Ord, för evangeliet, för den Helige Ande och därmed öppen för alla människor, inklusive centerpartister och deras meningsmotståndare.

Som väl är finns det goda alternativ till de politiska partierna i kyrkovalet: här är ett.

16 svar

  1. Jag håller med!

  2. Fantastiskt bra formulerat, Erik! En del politiker inser uppenbarligen inte vidden och konsekvenserna av sina egna förslag.

    Bra också att vissa partier så tydligt klargör att man som kristen inte ska rösta på dem.

    Ett litet småleende kan man kosta på sig när man konstaterar att Törnqvist inte ens har koll på att det kallas väjningsrätt, utan konsekvent använder trafiktermen väjningsplikt. 🙂

  3. […] Prästerik skriver bra om detta: Om kyrkans kris, Det skickas brev, Öppen kyrka a la (c). […]

  4. Haha, vilken djävla soppa som kokas inför kyrkovalet. Hoppas kyrkans män är medvetna om att de själva medverkat som kockar i anrättningen. De har inte vågat klippa banden utan sökt skydd under statens varma omslutande famn. Nu får de känna på vad det innebär att inte stå fri och oberoende. Center- och sossepolitiker bestämmer kyrkans teologiska inriktning.

  5. Jag mår verkligen illa när jag läser vad hon har skrivit. Centern och Sossarna är verkligen Sodom och Gomorra i Svenska kyrkan.

    För alla som bekänner sig som kristna eller i vart fall vill värna om den och är med i Sv K finns det bara ett alternativ – Frimodig kyrka.

  6. Glöm inte att det också finns de med vigningstjänst inom Sv Ky, som anser att om det blir möjligt att ingå samkönade äktenskap bör alla präster vara förpliktigade att viga. Det finns inte per automatik en motsättning mellan teologisk reflektion/tolkning och en önskan om att följa samhällets diskrimineringslagar. Att som kyrka beakta båda dessa aspekter bör vara en självklarhet.

  7. Politiker i Kyrkomötet är en superallians från höger till vänster. Moderaterna har perspektivet ”att om vi nte nominerar så gör ju andra partierna det ändå” alltså nominerar de politiker till Kyrkomötet.
    Valmetoden borde vara baserad på församlingar och samfälligheters val till sina kyrkoråd.
    Indirekta val till stift och kyrkomöte borde nog kunna se annorlunda ut vad gäller kyrkomötets sammansättning.
    I alla fall har jag som moderatmedlem beslutat mig för att välja Frimodig Kyrka i valet till Kyrkomötet.
    Däremot till församling och samfällighet röstar jag på
    människor som jag personligen känner och har ett intresse av att bevara Svenska Kyrkan.
    Att jag röstar på Frimodig Kyrka innebär inte ,att jag delar deras uppfattning i kvinnoprästfrågan. Teologiskt begriper jag inte varför det är som det är.
    Män och kvinnor med samma tro och samma uppfattning om alla människors lika värde borde väl kunna mötas vid nattvardsbordet på samma villkor.Men som sagt jag skall ödmjukt säga att jag fattar inte den teologiska stötestenen.
    Svenska Kyrkan behöver präster med sans och måtta.
    Svenska Kyrkan tillämpar ju begränsningar för de präster som inte tror som politikerna i kyrkomötet.

    • Och vilken uppfattning har då Frimodig kyrka i kvinnoprästfrågan? Ingen alls, skulle jag vilja påpeka. Däremot vill man häva det vignings- och befordringsstopp som drabbar dels den som tvekar när det gäller kvinnliga präster, dels kyrkan själv och dess medlemmar som därmed går miste om många goda förkunnare och själavårdare.

      Som aktiv kyrkomedlem är det lätt att hålla med. Och väldigt lätt att välja vid årets kyrkoval.

      • Alldeles rätt. Jag håller med när det gäller, att Svenska Kyrkan gåtr miste om -eller kanske missbrukar de präster som skulle kunna hålla SvK levande genom ,att ha en normal befordringsgång.
        Men som vanligt svarar ingen på haken ,som gör att
        kvinnoprästfrågan står ivägen. Är det en stor eller liten
        fråga? Vissa präster tror alltså ”inte att det tar” om en kvinna samtidigt med en manlig präst utför nattvardens ritual?
        Det är inte riktigt lika raka rör som i den muslimska världen.

    • Eftersom minst två prästvigda kvinnor finns på Frimodig kyrkas kyrkomöteslista – så kryssa i någon av dem då, när du röstar.

  8. Om Törnqvists förslag går igenom blir konsekvensen ett yrkesförbud för alla präster som som inte kan tänka sig att viga samkönade. Vilket pastorat vill anställa en präst som inte har vigselrätt.

  9. arne finns nog ganska många pastorat som inte vill anställa någon som har en sådan vigselrätt.

  10. […] Frimodig kyrka förespråkar att Svenska kyrkan skall lämna ifrån sig vigselrätten. Jag och Torbjörn Lindahl argumenterar för detta i en motion till höstens kyrkomöte. Skälen till detta är många. När man läser centerns kyrkomöteskandidat Helen Törnqvist så blir man mörkrädd. Några samveten får man inte följa, allra minst Jesus egna ord om äktenskapet. Teologin får inte stå över politiken enligt Törnqwist (c). Tydligare kan det inte bli, Svenska kyrkan är inte skild ifrån staten på riktigt. Läs också Dagen och Prästerik. […]

  11. hej, svara mig gärna så kan vi diskutera vidare…

    Jag håller med dig, måste få tag i denna Helen alltså.

    Jag blir ju mörkrädd…

    Förresten, då… Vad anser du i frågan om homosexualliteten;
    Ge mig en liten redogörelse per mail, om du vill 🙂

  12. Jag studerar teologi i avsikt att bli präst och står på Frimodig kyrkas lista från Luleå stift. För min del är det inte kvinnoprästmotståndarna som riskerar omintetgöra min ev prästvigning utan denna fråga. I det läge som nu råder är vi inte fler som står upp för Bibeln och kyrkans apostoliska bekännelse än att vi måste hålla sams, vilket jag hoppas med Guds hjälp ska bli en av de positiva frukterna av detta lidande.

    Problemet med ”kompromissen” väjningsrätt eller Törnqvists förslag är att alla som ska prästvigas lovar att följa såväl Gud som Sv k lära vid prästvigningen. Är dessa löften inbördes oförenliga, vilket skulle bli fallet vid en ny äktenskapssyn, blir det svårt att moraliskt motivera ett sådant löfte, som man vet att man inte kan hålla på förhand. Alla präster oavsett när de är vigda har också att besinna: ”Den som förleder en av dessa minsta, för den vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkt i havet” Går det verkligen att sitta still i båten och rida ut stormen eller kommer man fram till att man är på fel båt och bör hoppa överbord frivilligt, utan kvarnsten, och hoppas på att likt Jona bli svald av någon fisk?

    I morgon (idag) är temat andlig klarsyn. I texten ska vi läsa: Inte alla som säger ”Herre , Herre” till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja.

    Må alla präster besinna detta och be om vägledning vad det betyder för dem i denna situation. Utan att föregripa denna process skall jag bara peka på att prästerna inte alls är maktlösa gentemot politikerna i kyrkan (och därmed inte utan ansvar för utvecklingen). I kyrkoordningen finns regler för hur många präster som ska finnas i olika församlingar. Tänk er in i vad som skulle hända om alla präster som är emot detta inte bara lät bli att viga utan sa upp sig helt och hållet! Det skulle bli kaos och troligtvis skulle politikerna bli tvungna att krypa till korset (Kristi kors!) för att kyrkan skulle fungera igen. Vad skiljer en falsk profet från en äkta? Vi läser i GT texten från Mika: ” Så säger herren om profeterna som leder mitt folk vilse: De lovar fred och lycka bara de får något att tugga på, men förklarar krig mot alla som inte stoppar något i gapet på dem.”

    Lönen får inte bli viktigare än det rätta budskapet. Och längre ner:

    ”Men mig har Herrens Ande fyllt med kraft, med rättfärdighet och mod: Jag kan visa Jakob hans brott, visa Israel hans synd.”

  13. Gud välsigne dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: