Vass prost

Min gode kollega och vördade prost skriver vanligtvis bra på sin blogg Stillsam, men idag alldeles ovanligt välformulerat i polemik med Humanisterna. Med skärpa och klarhet, utan att på något vis vara aggressiv sågar han på punkt efter punkt Humanisternas osakliga försök att angripa människor framför allt med kristen bekännelse. Med sådana andliga ledare är det med stolthet jag kallar mig svenskkyrklig.

Tack prosten!

8 svar

  1. Har du sett detta test i deras kampanj?
    http://www.gudfinnsnoginte.se/

    Rätt lätt att gissa sig till vad man ”bör” svara för att få det resultat man vill…

  2. Hej!

    Har startat en liten smidig webbring som sammanfogar våra kristna hemsidor och bloggar! Gå med du med och sprid ditt budskap, öka även trafiken till din sida.

    Webbringen heter Frälsaren.

    /StenHuggarn.

  3. JA MED EN SÅDAN PROST, FINNS DET HOPP FÖR OSS I DEN SVENSKA KYRKAN, EVENTUELLT KANSKE.

    VAD GÄLLER FÖRBUNDET ”HUMANISTERBA” SÅ ÄR JAG RÄTT TRÖTT PÅ JUST DESSA SKTERISTER,

    OM MAN NU ÄR ATEISTER OCH ANSER SIG HA PATENT PÅ SANNINGEN, SÅ VARFÖR LÄMNAR MAN INTE OSS ANDRA IFRED UTAN HAR ETT SÅ STORT BEHOV AV ATT UTROTA OSS, TYP BEIBEL PÅ HOTELLRUM, SKOLAVSLUTNINGAR DÄR ENS BARN RISKERAR ATT BESMITTAS AV KRISTENDOMEN —–

    • Snälla Anneli, skrik inte så högt, dvs använd inte versaler annat än i början på mening och i egennamn. Eller när du möjligen verkligen vill skrika. Samtalet blir mjukare så. Tack.

  4. Anneli,

    Du anför följande om oss humanister: ”VAD GÄLLER FÖRBUNDET “HUMANISTERBA” SÅ ÄR JAG RÄTT TRÖTT PÅ JUST DESSA SKTERISTER, OM MAN NU ÄR ATEISTER OCH ANSER SIG HA PATENT PÅ SANNINGEN, SÅ VARFÖR LÄMNAR MAN INTE OSS ANDRA IFRED…”

    Jag är humanist, och har inte patent på sanningen. Om du vill läsa mer om vad vi står för och vad vi tycker så finns det möjlighet att läsa lite grann om det på http://www.humanisterna.se

    Tvärtom är det ju så att jag som humanist utgår från att jag INTE har patent på sanningen, men jag tror enbart det som jag har goda skäl för att tro på. Dåliga skäl eller inkoherenta skäl avfärdar jag till förmån för bättre skäl. Det kräver väldigt mycket av mig själv att vara öppen inför att jag kan ha fel, och att andra människor kan ha bättre argument för sin sak. Att vara humanist är att försöka förstå.

    Men varför är vi humanister då så bekymrade över att religiösa världen över vill ha lagar som drivs av religiösa föreställningar, t.ex. diverse strafflagar mot minoriteter och liknande?

    För min del är det för att jag drivs av en enorm kärlek till mänskligheten och tror på det goda hos människor ifall de får mer kunskap och mindre fördomar.

    Och jag vet att jag är i minoritet. För de flesta är religiösa dogmer viktigare än människovärdet och friheten för enskilda. Och problemet är ju när religiösa vill att deras dogmer ska styra och inskränka andra människors liv. Då handlar det om lagstiftning som också drabbar mig och mina medmänniskor.

    Och jag vill att människor ska känna lycka och glädje, inte känna det religiösa oket på axlarna av att vara otillräckliga, dåliga, skamsna och syndiga.

    Så. Gud finns nog inte. Men det spelar ingen som helst roll egentligen. Han kanske finns också, och det förändrar inte mitt sätt att leva – för mig är det viktigast att människor får leva sina liv i glädje och harmoni.

    Humanistiska hälsningar från Anders

  5. Har sett att Du kommer att byta arbetsplats.
    Genom Dagen fick jag även se Din nuna.
    Det är bara att önska lycka till i det nya viktiga ,som liogger framför Dig.

  6. Off topic: Vore kul om du har möjlighet att kommentera rykten just nu om att den etiopiske patriarken Abuna Pauolos skall ställa ut förbundsarken på ett offentligt museum.

    http://stephanhuller.blogspot.com/2009/06/holy-ark-announcement-friday.html

Kommentera

