Jag blir trött

Säkert borde man reagera och skrika och gorma allt vad man kan när kyrkostyrelsen föreslår kyrkomötet att göra det möjligt att ingå enkönade äktenskap i Svenska kyrkan. Men mest av allt blir jag bara trött. Och fascinerad över att kyrkostyrelsen och ärkebiskopen faktiskt verkar tro på sin egen argumentation.

Förunderligt att de inte över huvud taget lyssnar på alla de goda argument som finns för att bevara äktenskapet som något specifikt för relationen mellan en man och en kvinna. Och märkligt att det på det här sätter helt obekymrat tänker köra över nio av fjorton biskopars uppfattning angående äktenskapet.

Nåja, vi får väl se vartåt det tar vägen den här gången. Helt klart är att det i nuvarande kyrkomöte finns en majoritet för förslaget, så det lär väl bli så får man förmoda.

Men ingen ska få för sig att frågan är löst i och med detta. Nej, nu kommer enskilda präster och andra att klämmas åt och anmälas för diskriminering och anklagas för intolerans och trångsynthet. Kyrkostyrelsens förslag kommer att skapa större och djupare klyftor inom den redan så söndrade Svenska kyrkan. Därför är det så paradoxalt att kyrkostyrelsen i detta nu är kyrkans största fiende. Märkligt, eller hur? Den styrelse som borde se till kyrkans bästa och slå vakt om att vittnesbördet om Jesus kan ljuda starkt och klart, den styrelsen har nu fullständigt lierat sig med den politiska makten för att kväsa och tysta det glada budskapet, evangeliet om syndernas förlåtelse och människornas upprättelse.

Man borde säkert reagera och skrika och gorma. Men när goda argument inte över huvud taget beaktas, ja då känns det inte särskilt meningsfullt. Trött blir man och uppgiven. Viktigare då att envisas med att förkunna evangelium till tro och frälsning, medan kyrkostyrelsen ägnar sig åt annat.

39 svar

  1. ”Viktigare då att envisas med att förkunna evangelium till tro och frälsning, medan kyrkostyrelsen ägnar sig åt annat.”

    Jag är helt enig med dig! Det viktigaste du kan göra är förkunna och ha fokus på att bygga en församling, där du är!! I stället för att använda alla dina krafter till att protestera mot ledande krafter i organisationen (även om jag oxå förstår att det är viktigt.)

    Något liknande tänker http://www.messiaskirken.no

    Viktigast av allt – du är långt i från ensam, även om media får det att låta så ibland 🙂

  2. När dessa frågor på allvar började cirkulera runt i min omgivning argumenterade jag för att äktenskapet skulle bevaras för man och kvinna. Men idag håller jag tyst, sällan har jag fått så mycket ”skit” för en åsikt som egentligen inte borde vara kontroversiell. Men det är svårt att gå emot en stor kulturförändring som således alla tar för givet. Mitt hopp kring kyrkan är att den blir så pass liberal att pendeln till slut vänder, för en rörelse har alltid en motrörelse.

  3. Varför klaga, gör som jag och lämna skiten. När Jesus frågar mig efter min död ”varför har Du sponsrat Gayandet med skattepengar” vad ska jag svara.
    Mitt kristna samvete klarar inte av att betala skatt och ge kollekt för stödjandet av Gaylobbyn

    • Jack: Jag kan inte lämna moder kyrkan bara för att hon är sjuk (och lätt sinnesförvirrad). Istället vill jag försöka göra det jag kan för att hon ska tillfriskna och komma till sans. Om jag lämnar, då har jag heller ingenting att säga till om. Och när Jesus frågar mig var jag var när kyrkan behövde mig som bäst, då vill jag inte behöva svara att jag gick min egen väg.

  4. ”Man borde säkert reagera och skrika och gorma.” Varför? Du bloggar ju och gör det bra! Tack gode Gud för internet!

  5. Jag tycker det är fantastiskt att kyrkostyrelsen säger ja och jag hoppas av hela mitt hjärta att det håller hela vägen. Om jag nu vore homosexuell och skulle vilja vigas inför Guds ansikte, då skulle jag INTE vilja vigas av en präst som inte anser detta riktigt. Svårare än så kanske det inte behöver vara. Jag hoppas att det klart och tydligt defineras vad väjningsrätten innebär, så inte denna rätt att avstå blir grunden för splittring och söndring i vår kyrka.
    Jag håller inte med dig Erik att kyrkostyrelsen har lierat sig med den politiska makten. Jag anser att kyrkostyrelsen lyssnar till evangeliet, det glada budskapet om Jesus.
    Jag hoppas att du piggar på dig Erik!

  6. Hej Erik
    Ordet ”enkönade” i din text blev väl lite fel. Samkönade borde det heta. Förvisso talar man om ”enkönade” arbetsplatser men det är ett egendomligt uttryckssätt om man har sin utgångspunkt i biologin och det har vi väl när vi för samtal om just äktenskap.

    • Jag förstår inte. Enkönad har ju att göra med att det i vigseln bara är ett kön representerad. Förledet ”sam-” indikerar att det två (eller flera) olika som förts samman. Jfr. den gamla samskola som ersatte flick- resp. pojkskola. Anledningen till missuppfattningen är att förledet sam- härleds ur ”samma” vilket alltså är felaktigt. Denna fråga var f.ö. uppe i Språket i P1 och där svarade prof. Lars-Gunnar Andersson just som jag angav ovan.

    • ”Enkönat” är rent språkligt ett betydligt bättre uttryck än ”samkönat” i detta sammanhang, och jag är helt övertygad om att Erik använder uttrycket mycket medvetet.

      Sedan är det en annan sak att medierna och därmed det allmänna språkbruket har kommit att anamma ett begrepp som egentligen är ganska missvisande.

  7. Jack: att lämna Svenska kyrkan är inget alternativ om man inte samtidigt har någon annanstans att gå till. Det är förvisso inte säkert att Svenska kyrkan kan sägas vara Kristi Kyrka så länge till, men än måste vi kämpa som Erik säger. Och det gäller också att inte tysta och resignera utan stå upp för Ordet nu när det behövs som bäst. Och hylla och stötta de präster som står upp för Ordet.

  8. Erik, moder kyrka behöver inte vara samma sak som Svenska kyrkan.

  9. Ge mig en enda god anledning till att inte låta folk gifta sig som dem vill.

  10. Nej inte skall man lämna kyrkan.
    Men lek med tanken,att de präster som inte kunde acceptera att gemensamt med det andra könet genomföra en nattvards gudstjänst hade förutsett
    vad som nu sker och kunnat ställa upp på den förändringen Hur många präster har hamnat på ”väntelistan” inte till tjänster utan till pensionering.
    Många avdessa präster hade säker haft möjlighet,att styra upp den nuvarande bibeltolkningen till något
    mer sansat. Trots ,att Frimodig Kyrka har annan syn i kvinnoprästfrågan kommer jag troligen ,att lägga min röst på Frimodig Kyrka.

    • Eller lek med tanken att kyrkan hade behandlat dessa präster på ett värdigt sätt, och dessutom inte låtit en teologisk fråga av den sorten vara avgörande för om man kan bli präst eller inte. Då hade vi idag dessutom haft betydligt fler präster som ville och kunde verka för en ”sansad bibeltolkning”.

      Det finns inget alternativ till Frimodig kyrka. Alla andra säljer ut det kristna budskapet i större eller mindre omfattning.

  11. Egen väg: Jag gick vägen som vår herre säger:
    Tu es Petrus et super hanc petram ædificabo ecclesiam meam. – jag är alltså katolik.

    Att kalla Luthers eller Gustav Vasas kyrka för en del av moderkyrkan tycker jag är ganska djärvt. Som tidigare anställd (Svk) och djupt involverad inom högkyrkligheten och stark motståndare till ”kvinnliga präster” insåg jag efter år att kampen för att slänga ut politiker är hopplöst borta. Satan har inträtt i SvK där miljöfrågor är viktigare än själarnas frälsning, där urkristna värderingar och uppfattningar är en del av skräpkammaren. Nej min vän jag har som du kämpat men kampen är förlorad. SvK kommer rasa samman och dess organisation kommer att förgås. Den är byggd på en miljard kr inte på evangeliet som håller den uppe.

    • Tyvärr är jag rädd att du har rätt.
      Utan ett Herrens under går Svenska kyrkan under.

  12. Jag är skeptisk till kyrkostyrelsens förslag. Kyrkan behöver inte ytterligare 50 år av hätska strider mellan maktkyrkan och den delen av kyrkan som tar varje tillfälle till att kasta sig till lejonen.

    Svenska kyrkan borde blivit berövad vigselrätten från början. Kyrkan skulle få kalla sina ceremnoier och allianser vad som helst, men juridiskt bindande skulle de inte få vara.

    Vidare: Att göra denna fråga till en central bekännelsefråga, är ämbetsslarv hos ämbetsmannen, och allmän vilsegång i tron hos lekmannen.

  13. Spikar i köttet.
    Tack prästerik för din blogg. Som ämbetsbärare skall vi vara som spikar i köttet på den ”homogeniserade” kulturen. Vi blir betraktade som ”mänsklighetens drägg”, men vi är i gott sällskap och Herren håller oss uppe.

  14. Bäste Jack. Beträffande kyrkan har Rom helt fel. Kyrkan finns där Guds Ord predikas rent och klart och där sakramenten förvaltas i enlighet med Kristi instiftelse. Inte där påven finns. Påven tar sig en rätt som Jesus inte ger honom.

    Klart att man ska stanna kvar i Svenska kyrkan och kämpa för att Bibel och Bekännelse åter får bli viktig. Det är en kamp vi inte får ge upp i första taget. Faktum är att det finns goda delar inom SvK där man inte kompromissar med läran utan med Bibel och bekännelseskrifter söker följa Guds vilja. Missionsprovinsen är ett gott exempel.

    Sedan tror jag som du att SvK kommer att braka samman inom en inte allt för lång framtid. Därför är det viktigt att stå kvar och skapa goda gudstjänstgemenskaper som håller när kyrkosystemet är nedbruten.

    Med vänliga hälsningar,
    Karlus

    Ps. Faktum är att jag också har börjat kalla mig för katolik. Luthersk katolik. Ds.

    • Nu verkar det som mitt förra inlägg försvann ifrån denna hemsida. Märligt nog. Men frågan är fortfarande varför kan inte Evangeliet förkunnas rent och klart i Katolska Kyrkan. Enligt Luther så gör det inte det. Innebär det då att Guds ord inte förkunnades i 1 517år innan Luther kom in i bilden.

      Kyrkofäderna säger: Där Petrus är där är också kyrkan.

      Nåväl, jag fick själv mina senapsfrön inom EFS som barn – det förnekar jag inte. Men SVK är inte intresserad av att frälsa själar.

      Som f.d. kämpe inom den högkyrkliga och bibeltrogna falangen i SVK insåg jag att kampen är över. Svenska Kyrkan kommer att försvinna och vi kommer se en ökning hos de frikyrkliga och i Katolska Kyrkan i vårt land.

      • Jack, ditt förra inlägg försvann inte, jag hann bara inte med att ok:a det snabbt nog. Nu finns dina inlägg här, också dina två senaste. Välkommen igen! Guds frid! Prästerik

  15. ”mänsklighetens drägg”

    Vilket träffande uttryck på en grupp som vill beröva människor möjligheten att leva tryggt tillsammans i kärlek och ömsesidig trohet! Jag tar mig friheten att spara det för framtida bruk.

  16. Varför skulle inte evangeliet och Guds ord predika rent och klart i Katolska Kyrkan. Nu är det kristus som har satt påven på jorden för att försvara Tron (isynnerhet mot modernister och liberala). Luthers tes om att själv tolka skriften blev resulterat i just vad vi ser i SVK. Om människan själv helt plötsligt får tolka skriften som K G Hammar gör eller Wejryd gör, helt enligt Luthers tes, så blir resultatet detta.

    Nej vi behöver en fast ordning och en fas hand som visar vägen. Det är Kristi ställföreträdare som försvarar skriften och det Sanna ordet.
    Kyrkofäderna sa: Där Petrus är där är också Kyrkan. Ubi Petrus ibi Ecclesiam. Jag tror mer på kyrkofäderna än Martin Luther och Gustav Vasa.

    • Förresten Jack. Klart att Evangeliet ska predikas i Katolska kyrkan. Men behöver Katolska kyrkan vara samma sak som den romerska kyrkan?

  17. Jo det här är väl ett symptom på något riktigt splittrande som redan är verksamt i vår kyrka?
    Jag firade igår gtj i två olika församlingar i Svenska kyrkan. Man kan svårligen tro att det var samma samfund. Den ena ”tokliberal” med new age och religionssynkretism lurande på knuten och den andra ”stockkonservativ” där diverse frimurare från olika loger trängs med varandra.
    Hur skall sådana olika sammanhang kunna föra samtal kring något alls? I den ena församlingen är såväl präster som musiker m fl homosexuella i partnerskap och i den andra kommer den som är homosexuell antingen stanna i garderoben, gifta sig som om vore hon/han hetero, eller begå självmord. (Men vad männen sysslar med i sina hemliga riter är mig obekant, stordrakar hit och stordrakar dit.)

  18. Till Gregorius Rex.
    Studera gärna Korintierbrven (särskilt 1 Kor 4:13) och apostelns kamp mot den hellenistiska omvärlden och uppblåsta karismatiker. Ämbetet drar till sig hatet och uppfattas beröva människor det de älskar mest. Detta talar aposteln om och detta erfar vi med största tydlighet idag.
    Vår uppgift är nu att värna ämbetet i sann reformatorisk anda. Ämbetet har alltför länge föraktats, men det har ändå spikats fast av Herren (se Jes 22:23, Sak 10:4 Mt 16:18). Först med ett återupprättat ämbete går det att upprätta det kristna äktenskapet där två döpta förenas i äktenskapets sakrament.

  19. Kyrkliga ämbeten bör överhuvud taget inte ha med juridiska aspekter av äktenskapet att göra. Det bör ligga helt på den sekulära staten.

    Ämbetsmän bör akta sig för romantiska drömmar om martyriet.

    • Sakrament och juridik bör varken skiljas åt eller sammanblandas utan kompletteras i analogi med äktenskapet.

      För många ämbetsmän är inte martyriet en romantisk dröm utan i allra högsta grad en icke självvald realitet, blodig såväl som oblodig.

  20. ”För många ämbetsmän är inte martyriet en romantisk dröm utan i allra högsta grad en icke självvald realitet, blodig såväl som oblodig.”

    Just det. Och därför är det så osmakligt när så många idag söker det.

  21. Varje gång jag läser om inomkyrklig kamp mot nya reformer så blir jag så nyfiken. Jag har så svårt att förstå nämligen, men jag ser samtidigt att bland de som kallar sig kvinnoprästmotståndare, missionsprovinsare, vi-som-värnar-om-äktenskapets-helgd, eller som detta nya uttryck ”luthersk katolik” – finns det ändå något sammanhållet, något riktigt genuint.

    Jag har försökt mig på att under långa perioder läsa svensk pastoraltidskrift och böcker av Hjertz och Dag Sandahl framförallt och jag beundrar verkligen den sistnämndes förmåga att leva i sin egen inre brinnande övertygelse och göra den påtaglig också för mig.

    Ändå förstår jag inte alls sakfrågorna, hur mycket jag än har försökt. Jag har nog helt fel världsbild helt enkelt. Den Gud jag tror på och den Jesus jag möter i bön stämmer inte alls med den här ”traditionen” och apostoliska succesionsordningar.

    Den Gud jag känner är nåd, bara nåd och kärlek. När jag kommer hem besudlad, våldtagen, misshandlad och ser att det jag gjort också varit detsamma, att allt i mig är orenhet, då ser den Jesus jag tror på i värme på mig och jag vet att det inte är med den där blicken som säger: Åh stackars du, jag ska bara tvätta dig med mitt blod först, sen får du vara här. Nej, den famnen är famn också i det smutsigaste.

    Så varför en sådan Gud skulle vilja styra upp människors samlevnadsformer – ja, si det förstår jag då verkligen inte. Kanske skulle Jesus i vår debatt just nu om äktenskap se förvånad på oss i kyrkan och säga:

    – Ge kejsarn det som tillhör kejsarn och Gud det som tillhör honom…

    Men jag är ju inte präst, så hur ska jag kunna begripa?

  22. Vi behöver återfinna och återvinna inte endast vad det sanna martyria är utan även vad gäller liturgia och diakonia. Varför inte studera Hans Urs von Balthasars ”Cordula oder Ernstfall” (eng övers.) ”In the Moment of Christian Witness”. Att söka det kristna vittnesbördet är aldrig osmakligt i sig även om det skulle uppfattas så i en viss kultursituation. Martyren håller ut med Herren även om man säger ”Vem står ut med honom” och när man tar till våld ljuder bönen ”Fader förlåt dem”.

  23. Jack. Nu har väl inte Kristus satt påven som en försvarare för tron. Vad är det som säger att Kristi Ord inte enbart avsåg aposteln Petrus? Läser man Matt 16:18 i sin kontext kommer man dessutom fram till att det inte är Petrus som är klippan utan den bekännelse han ger uttryck för i versen tidigare: ”Du är Messias, den levande Gudens son”.

    Kyrkofäderna får säga vad de vill. Men om de inte talar i samklang med Bibeln ska vi inte lyssna till dem. Dock finns det oerhört många kyrkofäder som faktiskt talar utefter vad Skriften lär.

    Jag kan verkligen inte säga att det är Luthers fel att Svenska kyrkan ser ut som den gör. Och dessutom säger inte Luther att man ska tolka Bibeln på eget bevåg. Han säger att ”Skrift skall Skrift förstå”. Det är en avsevärd skillnad. Att Svenska kyrkan ser ut som den gör beror snarare på att människor inte låter Bibeln tolkar sig själv utan blandar in massa mänskliga tolkningsprinciper.

    Jag håller med dig. Vi behöver en fast ordning och dogmatik där man inte flummar bort. Men skillnaden är att jag tror att Bibeln är den enda nödvändiga ordningen. Den Heliga Skrift är Guds Ord till människan. Våra fötters lykta och ett ljus på vår stig. Därför är Bibeln mer trovärdig än påvedömet.

  24. Det är osmakligt att se vuxna människor uppenbart söka martyrium för att vinna egen ära.

  25. Det kristna vittnesbördet visar på Guds ära och människors bästa

  26. Uppenbarligen talar vi om olika fenomen.

  27. Klart man ska kunna gifta sej med den man älskar. Synd att det tog så länga innan detta var möjligt. Stackars människor liksom, de blir nog diskriminerade i samhället ändå. Och var tog ”Gud älskar alla” vägen kan man ju undra?

    Inte undra på att man vill ut ur svenska kyrkan för den verkar inte ut att vara för alla. Eller är den?

    • Jag tycker också att man skall få gifta sig med den man älskar. Men det har inget med kyrkan att göra. Om äktenskapet formaliseras av samhället och inte av kyrkan ser jag inget hinder i att homosexuella gifter sig. Att kräva att kyrkan skall göra detta är dock fel och strider mot den kristna läran. Att kyrkan nu vill ta på sig detta har inget med kristendom att göra utan är ett resultat av den politiserade kyrkan. Vilka som skall få gifta sig med varandra är ett civirättsligt problem som kyrkan bör hålla sig för god att blanda sig i.

  28. Thomas Andersson är inne på en mycket farlig väg när han skriver: ”Sakrament och juridik bör varken skiljas åt eller sammanblandas utan kompletteras i analogi med äktenskapet.”

    Era religiösa uppfattningar om en av de abrahamitiska gudarna ska alltså styra staten och inskränka människors liv genom lagarna, om jag förstår dig rätt?

    Då bör ni ju verkligen ha goda argument för att någon av dessa gudar verkligen existerar och att den guden också ska tolkas på det sätt som ni menar att han ska tolkas (för som goda kristna har ni ju alltid tolkningsföreträde framför andra mer syndiga och orena människor – ni är ju de utvalda och de upphöjda ärans män, agnus dei).

    Tills vidare bör religionen inte blanda sig i statliga regler.

    Till dess någon av er har gett ett enda argument för att just den av era abrahamitiska gudar är den korrekte, så bör vi inrätta samhället på ett sådant sätt att människors frihet och lycka uppnås, och att var och en själv får finna sin väg i livet. Om sedan Allah stiger ner från sin tron och säger att han är den rätte, så får vi väl bli muslimer allihop (men som god kristen skulle man väl då tro att det var en ond demon som utsatte en för prövning, dvs. en god kristen tror helst emedan det är orimligt!)

    Mvh
    Anders

    • ”abrahamitiska gudar”? Abraham är och förblir monoteist även om vi i det kristna vittnesbördet talar om trinitarisk monoteism. Läs gärna 1 Mos 18 om de tre männens besök.

Lämna ett svar till Liz Avbryt svar