Statligt sexualtvång

Regeringen vill upphäva möjligheten att slippa undan sexualundervisningen i skolan. Men precis som väntat väcker detta en del starka reaktioner inte minst från muslimskt håll.

Visst kan jag förstå tanken med att alla ska få tillgång till så god kunskap som möjligt, även i frågor som rör sexualitet. Men samtidigt är det slående hur vinklad den sk kunskapen är. Nog borde det uppröra fler än muslimer att sex i första hand är för nöjes skull. Att vara beredd på att bli förälder är tydligen en helt annan fråga.

Tänk om regeringen istället kunde vara beredd att ompröva innehållet i skolans sexualundervisning, så att våra unga fick med sig en helhetssyn. Könssjukdomar är inte det största problemet med sexuella relationer, utan ytligheten och den känslomässiga avtrubbningen.

Nåja, det finns mycket mer att säga i den här frågan, men det får anstå just nu.

Annonser

5 svar

  1. Håller med Dig i stort. För sextio år sedan förekom i realskolan lektioner i ämnet. Biologiläraren informerade killar under några timmar och tjejer vid andra tillfällen. Grundkurs i människans fortplantningssystem. Resten överläts till fantasin.

  2. Jag har lite svårt att se vad det är som är ett problem. Våra barn behöver kunskap och det gäller även sex- och samlevnad.
    Varför skulle en del barn inte behöva den kunskapen?
    Man kan väl ha ett samtal med föräldrar på föräldramöte om detta ämne, eller enkäter eller hur man vill, och diskutera ämnets innehåll?

    För många föräldrar är frånvaro av simundervisning i skolan, och okunskap om sex- och samlevnad en del i den s k ”hederskulturen” där man anser att de mest tarvliga handlingarna mot ens eget barn (d v s gifta bort det mot dess vilja, låsa in det, misshandla det och döda det och kalla sin dotter för ”hora” och tvinga sina söner att vakta/slå/låsa in/döda sin syster) försvarar ens heder på nåt konstigt sätt.

    Kanske man skulle tvinga åtminstone föräldrarna att vara med på lektionerna, om deras barn nu skulle få vara befriade?
    Det var väl en bra idé?(men jag tycker att det skulle vara obligatoriskt för alla barnen att delta)

  3. Jag håller också med dig i att sexualundervisningen är vinklad och enkelspårig. Var och hur tar man upp föräldraansvar och trohet och allt annat viktigt som hör till.

    När det gäller simundervisningen tycker jag att man är typiskt svensk kategorisk. För att vi i Sverige tycker att det är bra att kunna simma måste alla invandrare lära sig simma. Tror inte vi svenskar skulle vara så spec snabba att ta till oss det man tycker är ett måste i andra länder och kulturer om det hade varit vi som kommit som invandrare.
    Gunnel

  4. Samhället bör verka för att dess unga medborgare får en avspänd och sund relation till sex och den egna sexualiteten. Detta kräver nog dels en översyn av innehållet i undervisningen, dels att alla deltar.

    De krafter som förser unga män och kvinnor med skam och skuld över den sexualdrift som naturligt uppstår inom var och en, måste motverkas.

    Kyrkan å sin sida har givetvis allt att vinna på att tona ner sexualiteten och därigenom avdramatisera den. Det händer tyvärr inte alltför sällan att jag möter unga (företrädelsevis manliga) präster som har så stora problem med den egna sexualiteten att det får konsekvenser för deras ämbetsutövning.

    Frågan om simkunskapen är å sin sida en mer konkret fråga om liv och död, för även om religiösa vanföreställningar om sexualiteten alltsomoftast driver unga människor till självmord, är drunkningsdöden lättare att undvika.

  5. ”Om” och ”hur” är två frågor.

    Bara för att ett ämne är krångligt att lära ut behöver det inte vara fel att göra det obligatoriskt. Matte kan också vara svårt att undervisa i. Omprövning av innehållet kanske behövs och att sexundervisningen innefattar såväl känslor och föräldraransvar som könssjukdommar är nog bra.

    Utan kunskap är det svårt att ta ställning till något och vad jag kan minnas var inte religonsundervisningen särskilt normativ.

    Att slippa undan undervisning är också svårt ur rättviseperspektiv. Vad händer om Kalle vill slippa undan samhällskunskapen för att han inte delar de demokratiska värderingarna? Eller om Lisa undrar varför inte hon också får slippa undan gympan?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: