Äktenskapsdebatt i Skövde

Ikväll ska jag vara med och debattera äktenskap vid ”Forum Helena” i Kyrkans hus i Skövde. Jag är väl inbjuden för att jag ska stå för ”de där konservativa”, antar jag. Och det gör jag förstås. Samtidigt önskar jag att jag kunde få förmedla något som inte i första hand kan etiketteras som ”konservativt”, utan hellre evangeliskt, nådefullt, Jesus-inriktat. Jag skulle önska att något av nådens mysterium skulle få bli synligt, att äktenskapets helighet skulle kunna skönjas och att människans gudsavbildlighet skulle komma i dagen. Det är iaf min bön och min längtan.

Återstår att se om jag får nåden att göra det på ett klokt och kärleksfullt sätt.

5 svar

  1. Gud välsigne din medverkan, Erik.

  2. Du uttrycker dig så vist och kärleksfullt Erik. Det är alldeles för många hårda ord i denna debatten. Att vara konservativ är inte så svårt, men att vara konservativ och kärleksfull samtidigt kan bara Guds helige Ande åstadkomma. Vi är många som ber för dig ikväll. En del av oss finns med i Kyrkans Hus andra sitter hemma och ber. Må Herren leda Dig och beskydda Dig ikväll Erik. Hälsningar Jan.

  3. Lycka till med uppdraget. Ser helst att staten kunde skilja på sekulära övningar och religion. Vigselrätten till
    staten och Guds försyn i kyrkan.

  4. Hej Erik!

    Tack för en intressant debatt idag!

    Var trevligt att träffa dig och jag respekterar din åsikt även fast jag personligen har svårt att sätta mig in i din situation och förstå hur du resonerar… (håller alltså inte riktigt med, men det vet du ju redan 😉

    Sköt om dig!

    mvh
    Andreas

  5. Jag hoppas att det har gått bra ikväll och att den Helige Ande var där på ett just påtagligt sätt. Du får berätta hur det gick Erik, var det någon fler på din sida?! Gissar att Karin Långström Vinge var där som motpol..

    Idag bör man ju annars se konservativ som en ärebetygelse och det finns ju verkligen ingen motsägelse mellan att vara konservativ och kärleksfull. Tvärtom!!

Kommentera

