Öppenhetsfundamentalism

Anders Sjöberg skriver idag om ”öppenhetens fundamentalism” i en krönika i Dagen. Detta är hans beteckning på den totala subjektiviteten, den totala intoleransen emot allt vad objektiv sanning heter. Och så visar han på hur detta är helt oförenligt med sann kristendom. Kristendomen har sin grund i den historiska verkligeheten, i faktiska händelser, som är sanna oavsett om någon tror på de eller inte.

I mitt minne gör sig en psalmvers av den norske prästen Petter Dass påmind:
”Gud er Gud, om alle land lå øde,
Gud er Gud, om alle mand var døde”
(Sv.Ps 649:2)

9 svar

  1. Fast det var en komplicerad text… men det är väl den där skillnaden mellan ”talet om Gud” och ”Vad sa Gud?”…

  2. Det finns bara en objektiv sanning i denna fallna världen och det är Jesus Kristus själv. Motsätter man sig en objektiv sanning motsätter man sig uppenbarelsen.

    Hörnsten eller stötesten?

    Det är viktigt att värna att Jesus inte bara är uppstånden utan att han, så som alla kristna bekänner i den Nicenska trosbekännelsen, också har ”stigit upp till himmelen”.

  3. Men alltså… för att citera en f d arbetskamrat. Tro kan ju inte handla om obejktiv sanning, då behövs ju ingen tro? ”Din tro har hjälpt dig” svarar Jesus vid några tillfällen, det talar väl ändå för att det finns ett utrymme för personlig förståelse uppfattning och omfattning av tron? Jag tror att den ”objektiva sanningen” om tillvarons grund är så mycket större än vad vi kan omfatta och förstå, inte ens kyrkans trosbekännelse fyller den fullt ut. Jag hoppas det är mycket svårt att ”tro fel”. I såfall är det kört för mig.

    • Jag vet inte om jag förstår vad du menar, men jag tänker så här:
      Det är skillnad på att påstå att det finns en objektiv sanning, fastän jag inte förstår den helt och fullt å ena sidan och å andra sidan att det finns ingen objektiv sanning och därför är det ett fåfängt projekt att försöka finna den.

  4. Jag tror, men har förstås fel, att det finns en grundläggande objektiv sanning men det är ett fåfängt försök att försöka finna den i sin helhet. Däremot kan vi få och omfatta fragment av denna sanning och att denna sanning bryts genom våra egna personliga paradigm och därmed gör det oerhört svårt att säga att ”du tro fel” och ”jag tror rätt”. Eller som i mitt fall: omvänt… 😉 Vad är rätt tro om jungfrufödseln t ex?

    • Pelle, också jag tror att det är ett fåfängt försök att finna helheten i sin fullhet. Men jag tror att vi kan upptäcka alltmer av den undan för undan, just eftersom det finns en objektiv sanning att upptäcka. Därför är det möjligt att säga att somt är rätt, annat är fel. Däremot måste jag ständigt påminna mig om att jag naturligtvis inte har hela sanningen i min hand (eller hjärna).
      Men att säga att det inte finns något rätt eller fel är att göra det för enkelt för sig, menar jag.
      När vi möts i himlen tror jag att vi kommer upptäcka att vi alla hade fel, fast på lite olika sätt.

  5. Eller rätt på olika sätt? Tycker min tankekonstruktion löser en del knutar. Men jag antar att jag har fel, för som jag läser och förstår skriften så är det hårda bud som gäller och där kan inte min tro matcha upp. Så alltings återlösning är mitt enda hopp.

  6. Pelle: Jag tror inte alls att alltings återlösning är ditt enda hopp som du skriver. Jag tänkte också som du förut, men Jesus förvandlade mig och gav mig en starkare tro. Min tro växte sig starkare än jag trodde var möjligt (även om jag utifrån den erfarenheten tror att det bara är ett uns av vad som är möjligt – allt är möjligt för Gud) Jag hade bett om en starkare tro. Bed så ska ni få…Gud välsigne dig!

  7. Men problemet är ju att Anders Sjöberg och kristna som säger att folk är intoleranta mot ”den objektiva sanningen” också menar att just DERAS sanning ÄR den objektiva sanningen!

    Som humanist tror jag inte att jag har sanningen, men däremot söker jag goda skäl för att tro på saker. Och där är trots allt vetenskapen en ganska god vän, eftersom den i sig innebär det systematiska sökandet efter sanningar.

    Men att på etikens område säga ”jag vet den objektiva sanningen” är inte särskilt ödmjukt. Antagligen är det också felaktigt, eftersom det inte finns några goda argument för att tro att det existerar något sådant som objektiva sanningar på moralens område (tro mig, många har försökt…) – det enda som händer är att människor har olika moraliska omdömen och att vi får arbeta med andra människor för att skapa godhet och kärlek i världen.

    Mvh
    Anders

Kommentera

