Sänk medelåldern i kyrkoråden

De senaste dagarna har jag fått ett antal uppmaningar på Facebook om att gå med i aktionsgruppen med namnet: ”Sänk medelåldern i kyrkoråden”. Fastän jag har ignorerat alla uppmaningarna, tycker jag att det är en fantastikt bra intention. Jag håller nämligen med till hundra procent. (Att jag inte gått med beror enbart på att jag inte vill gå med i en massa grupper, jag tror man kan göra mycket större verklig nytta på andra sätt.)

Å andra sidan känns det ju som att det knappast är möjligt att höja den (medelåldern alltså), så varje förändring är väl till det yngre kan jag förmoda. (Det där var kanske elakt skrivet, men jag tror nog att det ligger en del sanning i det trots elakheten.)

Hursomhelst återstår nu bara att göra slag i saken. Dessutom är det ju bra om föryngringen kombineras med en vitalisering, dvs att rösta på en grupp som inte bara fyller kyrkoråden med unga människor, utan människor med hjärta för kyrkan, kunskap om vad kyrkan är och en levande tro på Jesus Kristus. Redan nu finns det förstås många sådana människor i kyrkoråden, men jag är helt övertygad om att de kan bli fler! Viktigt alltså att tänka sig för i kyrkovalet till hösten.

4 svar

  1. Hej Erik!

    Du skriver:
    ”Dessutom är det ju bra om föryngringen kombineras med en vitalisering, dvs att rösta på en grupp som inte bara fyller kyrkoråden med unga människor, utan människor med hjärta för kyrkan, kunskap om vad kyrkan är och en levande tro på Jesus Kristus.”

    Just detta att fylla kyrkoråden med människor som har ett hjärta för kyrkan och som har en levande tro på Jesus Kristus är det som är absolut viktigast, åldern på dem som sitter där är av underordnad betydelse. Men det är ändå viktigt att kyrkoråden blir så representativa som möjligt, d.v.s. att människor i alla åldrar, med sina olika perspektiv på livet och efterföljelsen av Jesus Kristus, finns med och påverkar kyrkans framtid.

    /Mikael Nilsson

  2. Håller helt med er båda!
    En annan sak är ju också att sådana personer måste utmanas, uppmuntras till att ställa upp i kyrkovalet, annars finns de ju inte att rösta på. Jag tänker på temat på undervisningen på förra årets Ungdoms-OAS: ”Någon borde – jag ska!”
    Vi måste göranågot åt situationen och inte bara prata om hur dåligt det är nu – för hur skall det då någonsin kunna bli bättre?!!
    Tron kommer av predkan (det man hör) och då får vi se till att prata om bra saker! 🙂 Gud har vunnit!

  3. Jag håller endast delvis med. Min erfarenhet är att nyblivna pensionärer oftast gör oerhört stor nytta i ett kyrkoråd. Om man kan fånga dem innan de fyllt almanackan med andra aktiviteter har de oftast mer tid än de som är yngre. Dessutom har de oerhört värdefull erfarenhet. Den är vi generellt dåliga på att tillvarataga i Sverige. Det är farligt om ungdomskulten breder ut sig också till de kyrkliga sammanhangen. Men detta betyder inte att de beslutande församlingarna skall vara renodlade senater (själva ordet betyder att de som beslutar är äldre). Entusiasmen, som vi ofta finner hos ungdomarna, bör också få komma fram i de sammanhangen.

  4. Jag glömde bocka i en ruta!

Kommentera

