Kusliga bilder

Alldeles oavsett vad det är som ligger bakom och hur gången har varit fram till idag tycker jag att det känns lite kusligt att när israeliska toppidrottsmän besöker Sverige, då stängs publiken ute. Jag är inte dummare än att jag inser att detta är komplicerat, men jag tycker ändå att bilderna från den folktomma Baltiska hallen är skrämmande i sin krassa symbolik. Det är inte svårt att förstå den skarpa kritiken från Simon Wiesenthal-centret vare sig den är berättigad eller inte.

Förhoppningsvis kan detta bli en engångsföreteelse och att vi kan lära oss att hantera relationerna till Israel på ett mer konstruktivt sätt framöver. Men om judiska idrottsmän ska särbehandlas på detta sätt även i fortsättningen, då står vi inför en mycket bekymmersam situation, där vi verkligen behöver påminna oss om både historiens och dagens världspolitiska situation. Vilket lag som vann och vilket som förlorade känns i dagsläget inte särskilt intressant faktiskt.

8 svar

  1. Det intressanta med en svensk vinst (grattis Israel!) hade förstås varit att se hur många som bojkottat ryssarna i nästa omgång. (Jasså dom är så mycket snällare mot tjetjenerna än judarna är mot palestinierna?).

  2. Jag tycket det hade varit kusligare om matchen spelats med publik som om inget hade hänt. När en demokratisk stat för krig mot ett fördrivet folk ,måste vi reagera.1300 döda, varav 450 barn, 120 kvinnor, och vad har Israel uppnått? Vi måste sätta ner foten när folkrätten krängs.
    Läs. Även Pekka Mellergård, rektor på Örebro missionsskola ”Tårar i Gaza – och i Virserum ”i Dagen se länk: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162802

  3. Som den idrottsintresserade och i sådana sammanhang relativt patriotiska person jag är, blev jag förvånad när jag fann mig själv sittande framför TV:n i den avslutande matchens sista minuter med en förhoppning om att Sverige skulle få stryk.

    Kanske betyder det att jag blandar ihop idrott och politik på ett olyckligt sätt. Men på något vis unnar jag Israel den sportsliga triumfen efter att ha behandlats så illa av våra svenska småpåvar till lokalpolitiker.

    En stor, engagerad publik brukar ju ofta gynna hemmalaget. Kanske var det just det där lilla extra som hade behövts i helgen för att vända en knapp förlust till en lika knapp seger. Kanhända föll Sverige på eget grepp den här gången. Bra jobbat, Malmö.

  4. Exakt Holmberg, det hade varit väldigt intressant att se. Och varför lät vi oss förnedras av Sovjet under 1980-talet i hockey, vi hade ju kunnat komma undan det genom att bojkotta förtryckarregimen . . .

    Idrotten är en icke-religiös och icke-politisk fredsrörelse som förmått förverkliga paulusordet om att här är icke jude eller grek, man eller kvinna, slav eller fri. På idrottsplatsen frågar man inte efter ideologi eller religion, där frågan man efter hur väl man kan behandla en boll, eller hur högt man kan hoppa. Och där skapar man kultur genom kroppsövningar som genom sin estetik och känslor leder till en bättre värld – rätt använt måste man väl säga (jag hör kommentarerna om huliganer och osportsliga idrottsmän etc, men bortsett från det nu). Idrott är enkla, direkta känslor av glädje och sorg och därför en metafor för livet (jag går inte så långt och säger som vissa att livet är en metafor för idrotten).

  5. En grundläggande sak i denna debatt är att man måste skilja på folkgruppen judar och staten Israel. Börja där så har du kommit en bit på vägen. Eller menar du att det förekommer särbehandling av svenska/tyska/amerikanska (välj valfritt land) judiska idrottsmän också?

  6. Olle, du har en bra synpunkt denna debatt är att man måste skilja på folkgruppen judar och staten Israel. Om det hade tex.varit indier som spelat, hade aldrig någon sagt ” varför får inte hinduer spela här ?”

    Pelle, ang. Sovjet under 1980-talet i hockey, det är upp till oss att välja vilka vill bojkotta. Sovjet var en diktatur, som inte påverkades av idrottsbojkotter, Israel är en demokrati som jag hoppas kan påverkas av en utländsk opinion. ”På idrottsplatsen frågar man inte efter ideologi eller religion” Läs om Idrott under ockupation på Västbanken
    http://stoppamatchen.wordpress.com/2009/03/10/rapport-fran-abu-dis/

    Vad som gör mej ledsen/upprörd är likgiltigheten för palestinska kristna och deras betryck, som finns inom kristna församlingar. Jag ställer inte upp på trångsynta och fördomsfulla förhållningssätt som ryms inom det man brukar kalla den kristna sionismen.

  7. Det är sans och måtta i flertalet inlägg.
    Ledsamt att inte skilja på idrott och politik.
    Speciellt som man tidigare gjort just detta i vissa fall.
    Som Israelvän är jag om än dåligt underrättad tveksam till hur man hanterar bosättningsfrågan.
    Men den tveksamheten sänder jag helt över till FN som inte kan enas om hur mellanösternfrågan skall
    hanteras. Ett starkt FN och en objektiv religionstolkning
    skulle kunna ordna upp eländet. Hamas eländiga inställning triggas kanske av Israel i onödan.
    Nu är frågan aktuell i Nordirland. Vem triggar snedseglande fd. IRA utbrytare?
    Min svärfar sade alltid ”människan är ett pack” och jag förstod vad han avsåg.

  8. Jagh är väl medveten om att jag alltid tycker fel, väljer fel ståndpunkt etc. Det blir alltid så.
    Men jag tror att idrotten i sin själ har en fredsbyggande funktion, bortom politik och religion. Börjar man använda bojkottvapnet i idrotten så dras idrotten in i ett politiskt spel där det fredsbyggande och förbrödande aspekter blir impotenta.
    Men givetvis finns det förstås undantag också. Och att jag tycker att matchen mot Israel skulle spelas innebär inte att jag håller på Israel i konflikten i Mellanöstern. Om det är några som jag har sympatier för i området är de palestinska kristna, som Egon Berglund skriver. För övrigt tycker jag att Sverige skulle ha spelat mot Palestina om det varit aktuellt.
    Då kanske vi också vunnit.
    Cred för övrigt till Vinciguerra som slet hårt i två 5-setare och blev knapp förlorare i båda.

    Men som sagt: Jag är medveten om att mina synpunkter alltid är fel på ena eller andra sättet och att jag tror för mycket idrotten som rörelse. Jag borde likt Ivar LO ”tvivla på idrotten” men jag gillar den idrottsliga kampen alldeles för mycket. för det.

Kommentera

