Andens ledning

Kl 06:56 imorse väcktes jag av telefonen. Eftersom jag hade ledig söndag kändes det inte helt klockrent, men ringde gjorde den. Det var kyrkoherden som ville att jag skulle rycka in och hålla i högmässa i Almby kyrka, eftersom min kollega blivit sjuk. Ja, vad säger man? ”Jag tar den”, blev mitt svar, efter ungefär 5 sekunders betänketid.

”Håhåjaja”, tänkte jag sen, ”och jag som hade behövt sova en timme till minst”. Min plan var annars att jag skulle få komma till kyrkan lagom till högmässan börjar. Men det var inte så mycket annat att göra än att betydligt tidigare än planerat börja ta itu med den dag som alltså blev något annat än jag tänkt mig från början.

Lagom sömndrucken kröp jag ner under täcket, bara för en kort stund. För säkerhets skull ställde jag väckningen på klockradion till tio minuter senare. Efter de minuterna bjöds jag något slags andliga sånger på finska (lyssnar alltid på P2 om mornarna), men plötsligt tonar det in toner som fångar mig. Jag känner igen sången sen tidigare. Det är en gammal skrovlig mansröst som sjunger på engelska om Jesu blod.

Vid det laget hade jag också funderat några varv på hur dagens predikan skulle utformas. Ett tidigare predikoutkast från 2006, dvs förra gången kyrkoårets första årgång bibeltexter var aktuell, hade jag letat fram ur datorn. Det var inte så tokigt, även om inte allt gick att använda, så här tre år senare. Och det var där som den gamle mannens sång plötsligt fick sin plats. Den blev en illustration till den blinde tiggaren Bartimaios i Jeriko.

Mannen som sjöng lär ha varit en luffare i södra London i början av 70-talet och hamnade av en händelse i en dokumentärfilm, där sången hördes bland ballader och fyllevisor i olika genrer. Snart hamnade sången i en studio och någon upptäckte att den höll tonhöjden perfekt och det gick att lägga till ett ackompanjemang till den i efterhand.

Jag vet att jag hört den förut, och nu dök den alltså upp bland de finska andliga sångerna, perfekt timat för min i all hast hopplockade predikan. Efter en snabb googling hade jag strax de nödvändiga kringfakta jag behövde för att kopplingen skulle vara glasklar till till dagens predikotext (förstås fanns den även på YouTube). Liksom Bartimaios helt utan mänsklig prestige och stolthet, ropade till Jesus och blev bönhörd, så vittnade luffaren vid Elephant and Castle om Jesu blod som aldrig sviker. Till oss i Almby kyrka fick det bli en uppmuntran och en utmaning att våga oss fram till Jesus, just som vi är och inte som vi borde vara.

Huruvida någon sedan faktiskt lyssnade till predikan eller kunde ta den till sig, det är jag inte riktigt rätt person att uttala mig om. En av gudstjänstfirarna hade i alla fall som huvudsaklig recension av högmässan att det borde stå ”kyrkkaffe” och inte ”kyrkfika” i predikoturerna. Basta.

För mig blev det hela ändå en påminnelse om hur konkret och exakt den Helige Ande vill leda oss och våra liv. Och varför skulle jag egentligen vara förvånad? Det är ju som luffaren sjöng:

//: Jesus blood never failed me yet, never failed me yet,
Jesus blood never failed me yet.
This one thing I know, that he loves me so ://

5 svar

  1. Härligt! (Blev tårögd när jag läste ‘kringfakta’). 🙂

  2. Bra jobbat! och grattis på födelsedagen så här den 23/2. Jag ringer dig lite senare.
    Kram!
    Ellen

  3. Gud är god!
    Stefan

  4. Du har en intressant blogg. Det var inte illa att rycka in så där på söndagen men Anden ledde dig verkligen
    Hittade din blogg av en händelse ,jag tror det var via Dagen.
    Jag är missionsintresserad och har varit många år i Afrika.

    Gunnel

  5. Hej Erik!
    Uppmuntrande läsning! Det är fantastiskt att vara med om när Anden leder ens tankar på de mest underliga sätt, livet med honom blir verkligt och konkret!

    Vi ses, och hörs!

    /Mikael

Kommentera

