Högteknologiskt resande

Resandet har verkligen förändrats på senare tid. Jag minns t ex den tid då det varken fanns mobiltelefon eller bärbar dator, än mindre trådlös uppkoppling ens hemma. Men allt det där finns idag.

Har idag förflyttat mig från Örnsköldsvik med buss till Sundsvall. Under tiden pratade jag i telefon med åtminstone tre personer, alltmedan det i bussens tv-apparater visades Hollywood-film.

I Sundsvall bytte jag till tåg där det även fanns tillgång till trådlös uppkoppling till datorn. (Dessutom erbjöds möjligheten att ladda mobilen, nu när batterinivån sjunkit onödigt lågt efter det nyligen avslutade samtalet.) Eftersom jag är en sån modern människa har jag förstås datorn med och kan nyttja möjligheten att kommunicera med omvärlden också via den. Strax jag hade surfat in på Ansiktsboken dök det upp en bekant också där, och vi chattade en stund. Trevligt att kunna växla några ord så där i största enkelhet. Upptäckte dessutom att jag fått ett par nya vänner, vilket ju är skoj. Hann även med en kort-chatt med min syster via Skype.

Läste ett par nykomna mejl och senaste nytt från SvD, DN om SAABs vara eller inte vara, kollade in BBC och AlJazeera också för säkerhets skull. Han också skriva en blogg om Etiopiens premiärminister, utifrån en artikel på EthioMedia.

På Stockholm C hade jag en halvtimmes väntetid, men utan uppkoppling är det lätt att bli lite rastlös av att gå där och vänta i all oändlighet. Som tur var rullade tåget mot Örebro in i god tid till perrongen, så rätt snart kunde jag åter vara ansluten till det stora världsvida nätet. Ytterligare en vän på Ansiktsboken (nykomling i sammanhanget dessutom!) hade dykt upp.

Ja, så har det alltså blivit. Det som tidigare var ett antal timmars stilla vegeterande, i bästa fall i sällskap av en god bok, har numera förvandlats till högaktiv tid, fylld av informationsutbyte per åtminstone tre-fyra olika kanaler. Om det är en positiv utveckling är jag inte helt övertygad om, även om tiden går betydligt fortare när det hela tiden finns något att sysselsätta sig med. Hur som helst är det intressant hur resandet har förändrats på bara några år. Det ska bli spännande att se hur det kommer att förändras under de kommande åren!

Nu ska jag alldeles strax kliva av tåget på perrongen i Örebro och ta cykeln hem till min trådlösa uppkoppling därhemma…

Kommentera

