Kristen biskop behövs

Nu ger sig också pastor Stanley Sjöberg in i samtalet kring vem som bör bli ny biskop i Stockholms stift efter Caroline Krook. På Brännpunkt i dagens SvD påpekar Sjöberg, helt riktigt, hur viktigt det är för de ekumeniska relationerna att en biskop har en klar ståndpunkt för och inte emot Bibeln och den kristna trons grunder. Sjöbergs inlägg är förstås välkommet och vittnar dels om hur viktig Svenska kyrkan är i vårt land, dels om hur oförmögen hon är att i egen kraft söka sig fram på den smala vägen ”som till himla bär”. Tack, Stanley, för hjälpen! Måtte nu bara de som röstar våga lyssna.

16 svar

  1. Två funderingar:
    Rubriken på din bloggpost:
    den antyder, snarare insinuerar, att de föreslagna inte är detta – kristna alltså. Det är ett ganska magstarkt uttalande, både från en samarbetskyrkopräst och från en frikyrkopastor. Konservativt kristen hade varit bättre. Eller menar du på fullt allvar att Bonnier, Hillert, Modéus mfl. inte är kristna?
    Sjöbergs artikel:
    Han var väl en ganska stor anledning till att årets Jesusmanifestation inte kommer att bli det han själv pratar om i vackra ord. Hans samarbetsförmåga verkar sträcka sig till sina egna åsikter eller åt höger. Medan Bonnier faktiskt verkade försöka.

    • Peter, jag menar absolut inte att dem du nämner inte skulle vara kristna. Dessutom visste jag faktiskt inte vilka de övriga kandidaterna kommer att vara. (Det är väl förresten ingen som vet, eftersom porvvalets funktion just är att vaska fram lämpliga kandidater…)
      Däremot är det ju någonstans detta det handlar om, att faktiskt låta tron på Jesus Kristus och det som är uppenbarat om honom i Guds Ord, vara det som får stå i centrum. Jag känner dem du nämner alltför dåligt för att kunna bedöma dem, men det är alldeles avgörande att den det nu blir är en person som tror på Jesus Kristus, dvs är kristen.

  2. Har vi någon kristen , tjänstgörande, biskop i Sverige idag? Knappast. Vad jag förstår så accepterar samtliga biskopar att det går välsigna partnerskap. Kan man som biskop kalla sig kristen när man går med att välsigna det som Gud inte kan välsigna? Även om de inte förnekar den kristna tron, så har de på ett område tagit ställning till något som inte är förenat med den kristna tron.Paulus skriver: ”Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen.” 1 Kor 5:6.
    Vad jag inte förstår att att de biskopar som har EFS bakgrund kan välsigna partnerskap. De borde veta bättre. Men så går det när man inte helt vill acceptera Guds ords absoluta sanning,
    Till alla biskopar och präster som kommer att välsigna partnerskap: ”Omvänd er och tro evangelium” Läs brevet till församlingen i Efesus i Upp, 2. Har ni övergett den första kärleken?
    Kommer Gud att flytta ljusstaken, Guds ord, från vårt land? Bed om väckelse!

  3. Eric med c din ingång i samtalet är svår att bemöta är helt enkelt för låg. Den måttstock du verkar ha för att vara kristen är i mina ögon förminskade både för dig, kyrkan och ffa för Gud …
    Erik med k: misstänkte att du inte menade vad rubriken förmedlade, det gör den dock inte mindre olycklig …
    Du har helt sant provvalet handlar om framvaskning
    …känner mig helt trygg med att den kandidat som 800 personer kommer att rösta fram är kristen.

  4. Apropå bibeln…

    URKUNDS-FÖRFALSKNING
    En ny munk kom till huvudklostret och förvånades över att munkarna satt och kopierade kopior av de Heliga skrifterna. Han påpekade för abboten att detta kunde vara vanskligt, eftersom viktig kunskap kunde gå förlorad om någon munk skrev av fel.
    – OK, sade abboten, jag ska kontrollera urkunderna.
    Och så gick han ner i källarvalven, där de Heliga skrifterna i original förvarades. När han inte kom upp igen gick munken ner för att se vad som hade hänt. Han fann abboten bankandes sitt huvud mot stenväggen.
    – Vad har hänt ❓ Vad är det ❓ – frågade munken abboten.
    Abboten bankade åter sitt huvud i väggen och stönade:
    – Det står “celebrate” och inte “celibate” ❗ ❗ ” – slut citat härifrån.

  5. Peter, varför skulle rubriken vara olycklig? Nog är det väl ändå en kristen biskop som behövs, annars är det verkligen något som är på tok? Och precis som du skriver får vi be och hoppas att det blir just så, när så många kloka människor, ledda av den Helige Ande, röstar fram den nya biskopen.

  6. För att rubriken överhuvudtaget skall ha någon mening, så måste du anse att det finns kandidater som inte är kristna.

  7. Måste hålla med om titlen.
    Kristen biskop behövs.

    Men den kristendom som finns kvar i SvK är tyvärr urvattnad. Den ”smakar” ingenting. Saltet har mist sin sälta.

    Och för dem som älskar den klassiska kristendomen finner inte mycket i SvK.
    Vi får söka oss någon annanstans.
    – TJ.

    • Tobias, jag vet ju inte var i SvK du smakar, men nog känner jag till ett stort antal församlingar där talet om korset fortfarande väcker människor till omvändelse och bättring, där lovsången till den treenige gudens ära ljuder starkt och där sakramenten räcks till längtande människor till förlåtelse och upprättelse. Så räkna inte ut SvK helt och hållet, det är trots allt här som Sveriges flesta Jesus-efterföljare har sitt hemvist. Nog har vi stora problem och utmaningar att ta tag i, men vi är inte beredda att lägga oss ned och dö, bara för att kyrkans organisation och ledarskap har spårat ur. Det är ju därför vi kämpar för evangeliets skull. Välkommen med du också!

  8. Man kan ha namnet kristen, men saknar det viktigaste, tron. Det hjälper inte om man är verksam i den kristna församligen, men inte har en levade tro på Jesus Kristus, som Frälsaren och försonaren. I brevet till församlingen i Sardes (Upp. 3) står det: ”Jag känner dina gärningar. Du har namnet om dig att du lever, men är död.” Det är allvarliga ord. Alla vi som kallar oss kristna bör ställa oss frågan: Har jag en levande tro på Jesus? Den frågan kan bara besvaras av Guds Ord.

    Än en gång vill jag ha sagt: Det går inte välsigna något som Gud inte kan välsigna. De som ändå välsignar partnerskap har Gud emot sig. Det är därför jag uppmanar dem till omvändelse. Vi behöver verkligen väckelse i vårt land idag om inte vi skall drabbas av Guds straffdomar. ”O, land, o land hör Herrens Ord!”

  9. Hans Ulfvebrand vann. Han har tydligen haft en del med Biskop John Shelby Spong att göra och är moderat (politiskt inte teologiskt!)

  10. Även under folkväckelsernas 1800-talet var det en vanligt förekommande idé att det finns en massa präster som inte är bekännande kristna, inte troende. För väckelsefolket var det endast de i väckelsen väckta prästerna som dög och ansågs troende.

    Ärkebiskopen Anton Niklas Sundblad som inte stod högt i kurs bland väckelsefolket är känd för sin frispråkighet. Vid ett tillfälle lär han ha yttrat:
    ”Näst sedlighet och gudfruktigt folk är små brännvinsglas det jävligaste jag vet” -en tydlig markering mot självrättfärdighetens frestelse. Ärkebiskopens gammalluterska tro, som han delade med många av de ”icke väckta” prästerna hade väckelsefolket ingen förståelse för. Tanken att många av Svenska Kyrkans präster inte är sant kristna har därför blivit en seglivad idé inom EFS och inom delar av frikyrkligheten.

    Att hävda att bara de som delar mina uppfattningar och tolkningar är sant kristna ser jag som en oevangelisk och oluthersk tanke.

  11. Erik, jag har läst din blogg med stort intresse. Hållit med om somligt, annat inte. Men på senaste tiden har det tycker jag blivit alltmer tröttsamt att läsa dina ständiga attacker mot dem som inte tycker som du. Jag uppfattar som om du allt mer blir politiker, som hela tiden ser motståndare som illasinnade personer.
    Rubriken ”Kristen biskop behövs” var droppen. Nu försöker du släta över den, men som en tidigare kommentar skrev, du måste ha insett vad den säger? Annars beror den på att du skulle vara en dålig skribent, vilket du inte är. Att du inte visste vilka som skulle bli aktuella är ett dåligt argument, inför biskopsval snurrar det alltid namn. Rubriken hade varit relevant om Claes Malmberg, Christer Sturmark och Morten Narrow nämns som möjliga kandidater.

    Jag har blivit mer styrkt och tröstad och utmanad av personer från dem som Erik kallar ”kyrkans ledning” än Stanley Sjöberg. Men det är förstås fel.

    • Tack Pelle, för detta allvarsord. Jag tar det till mig. Har tyckt att bloggandet varit både roligt och viktigt, men jag inser också att det lätt blir ett ständigt reagerande på andras ord. Är inte helt tillfreds med det. Säkert har jag gjort mina övertramp både här och där. Därför är det så värdefullt med en sån kommentar som du just gett mig. Tack.
      Nu ska jag återigen ta mig en funderare på hur jag ska uttrycka mig framöver. Samtidigt lever jag också i en situation där jag upplever Svenska kyrkan vara kraftigt på glid och det kan jag inte bara tiga över. Men det ska naturligtvis uttryckas på ett sätt som innebär respekt och kärlek också till dem som tycker och tror annorlunda.

  12. För mig är Taizé på flera sätt en förebild. Där samlas man runt det centrala och gemensamma: Jesus som den uppståndne och levande Frälsaren. Aldrig har jag under mina besök där hört en broder beklaga sig över tillståndet i kyrkorna och i världen. Tonen är positiv och varm och livsbejakande.

    För mig som marginaliserad är det lätt hänt att börja utveckla rättshaveristtendenser- att gnälla över allt och alla. Men hur roligt är det?

Kommentera

