Jubileumsintryck

Kontraster saknas inte i det fantastiska Etiopien. Har ikväll avnjutit en härlig buffé på Sheraton Addis, det stora lyxhotellet mitt i huvudstaden. Där var vi nog fyrahundra gäster som för fick lyssna till ytterligare tal och hälsningar och därtill utdelning av medaljer och utnämnande av hedersdoktorer och hederspresidenter i Mekane Yesus-kyrkan. Extra glans åt festen skänktes av att Federala republiken Etiopiens president (enbart ceremoniell funktion) Girma Woldegiorgis förärade oss sin närvaro. Det var också han som fick högtidligen dela ut de olika utmärkelserna. Pompa och ståt helt enkelt. (Men av alla som uppmärksammades ikväll var bara två kvinnor! Detta har dessvärre varit ett genomgående drag för detta jubileumsfirande, både bland hedrade och medverkande.)

Och ute på gatan kurar gatufolket ihop under filtar och pappskivor för att åtminstone delvis hålla kylan borta. Detta är Addis Abeba.

Nu är festen och jubileet över och livet ska förhoppningsvis återgå till det normala för de flesta inblandade. Utan tvekan har de senaste dagarna bevisat att Mekane Yesus-kyrkan är en kyrka med stark livskraft och stor potential. Om hon kan bevara sin stabila lutherska teologi och sin enorma karismatiska glöd, ja då kommer hon att vara en av världens största kyrkor inom en snar framtid.

3 svar

  1. Hej!
    Brukar du någonsin berätta om dina erfarenheter av Etiopien för intresserade församlingar? Jag tycker det vore väldigt intressant att höra dels om dina erfarenheter som missionärsbarn i afrika men även väckelsen som sker i b l a Etiopien.

    • Annso, jo det händer, fast inte så ofta. Det är mest mina egna församlingsbor som får stå ut med mina ständiga Etiopien-referat. Så de vore nog tacksamma om det späddes ut lite…

  2. Var det värsta jag har hört 🙂 Men åker du omkring lite i Svedala då? Eller är det bara vid särskilt önskemål och överenskommelse du lämnar de otacksamma (hehe) församlingsborna? Jag kan gott tänka mig att det inte bara är jag som är intresserad.
    Ska sondera terrängen här!
    ha en prima dag

Kommentera

