Köpalaver

Efter Stockholmsmöte och retreat är det åter ”vardag” igen. Hamnade i en dispyt när jag stod i kö på banken för att kvittera ut kyrkans handkassa.  När jag närmade mig kassan stegade en odåga till yngling hävdade fram och med bestämdhet hävdade att han stod före mig i kön, fastän han ända sedan jag kom in på bankkontoret suttit vid bakre väggen och pratat i mobiltelefon. Där hade jag stått i tjugo minuter och väntat, medan han uppenbarligen betraktat sig som köande före mig, fastän sittande på en soffa i bakgrunden.

Håhåjaja, varför ska man bråka? Ja, men just i dag kände jag inte för att vara överseende. Och det som störde mig mest var att han faktiskt trängde sig före alla dem som stod omedelbart efter mig i kön.

Sen kvitterade jag ut handkassan och chansade på att det möjligen skulle finnas eltejp på ICA, så att jag skulle kunna laga den trådlösa mikrofonen i kyrkan, men jag får leta någon annanstans istället. Vardagen är sig lik. Nu laddar jag för övernattning med konfirmanderna här i kyrkan. Det blir lovsångs- och förbönsgudstjänst ikväll och senare filmvisning. Imorgon kommer vi att avhandla den bibliska historien och förhoppningsvis hinna med en och annan lek eller tävling.

Kommentera

