Intern moderat kritik

Regeringens icke-förslag angående äktenskapslagstiftningen får nu intern kritik från en grupp moderata riksdagsledamöter på Brännpunkt i SvD. Och visst är det svårt att förstå varför det är så viktigt att kyrkor och samfund ska fortsätta förätta vigslar, i synnerhet som det finns så många olika uppfattningar om vad äktenskapet verkligen innebär, både teologiskt, sociologiskt och kulturellt. Även ärkebiskopen får sig en känga för att vara inkonsekvent i sin hållning. Det är svårt att inte känga med…

5 svar

  1. Jag har också läst artikeln i Svenskan idag. Det vore ju fantastiskt också om de ville gå ut med att de också tänker omsätta ordet i handling och rösta med kristdemokraterna. Inför hotet av att det blir oppositionens lagförslag om blir klubbat borde man dra det hela ett varv till och se om man inte kan komma överens, vilket borde att man går kd till mötes i princip.

    Ja jag tycker nog att vår högvördige ärkebiskop får skärpa sig, är lite besviken på honom faktiskt. Synd att biskoparna ska gå i pension senast vid 67 nu, hade ju varit bra om vi fortfarande har haft Gunnar Weman vid rodret, och han verkar ju i sanning vara pigg fortfarande..

  2. Hamnade här av en slump… Tittade på inlaget från aktuellt och det efterföljande samtalet… Läste en del inlägg och kommentarer i det här forumet och bestämde mig. Med omedelbar verkar lämnar jag Svenska Kyrkan. Jag är inte troende så det är väl egentligen ingen stor sak för mig men det jag läste/såg fick mig att ta steget. Jag kan omöjligen stötta en organisation/samfund (eller vad det nu ska kallas) som vill göra skillnad på människor utifrån en gammal uppfattning om värderingar eller kanske snarare en tolkning av detsamma.

    Jag har inga problem med att leva efter kristliga värderingar då dessa i grund och botten är sunda och i mina ögon skapar en bättre värld. Vår lag baseras på detta och hjälper oss att leva i trygghet och samförstånd med varandra. Jag har så svårt att se problematiken med att två människor av samma kön uttrycker kärlek till varandra. Jisses, det finns väl mängder av andra frågor som är så mycket viktigare att fokusera på och lägga sin kraft och tid på att lösa.

    Om svenska kyrkan vill exkludera grupper av människor i er gemenskap så kommer det att drabba er själva först och främst. Men kanske är det så ni vill ha det med färre medlemmar men kanske mer hängivna sådana…

  3. Ja Bloggnissen, det handlar inte om att exkludera utan det handlar om vad som är kristen tro och hur Gud har menat att det ska vara. Det är naturligtvis så att Kyrkan ska vara kyrka utan att vara ängslig för att dem som inte tror lämnar den. Jag tror att för att växa måste vi först minska. Men hoppas att du kommer åter!

  4. Läs Christina Doctares debattinlägg på http://www.UNT.se.
    Klockrent !

  5. Man hittar debattartikeln under DEBATT
    Längst ner under dagens abges 30 senaset debattinläggen Civiläktenskap rätt lösning.

Kommentera

