Kyrkwebbflopp

Ännu ett bevis på att den centrala kyrkoadministrationen i Kyrkans hus i Uppsala lever långt ifrån verkligheten får vi idag när Dagen skriver om floppen med Svenska kyrkans webb-plattform. Bara en tredjedel av landets församlingar har anslutit sig till plattformen, och det är nog inte så underligt, trots allt.

Här kommer några orsaker:
1. Den är ful
2. Den har en urvattnad teologi
3. Det är oklart vem som formulerat texterna och vad slags dignitet de har
4. Den kan inte administreras av någon som inte är anställd i Svenska kyrkan
5. Den lär vara svårhanterlig även för dem som har vederbörlig behörighet

Nog är det sorgligt att Svenska kyrkan har en så tråkig hemsida. Men om inte innehållet är bättre än vad det är kanske det snarast är en fördel att också synintycket är dåligt; då är det iaf inte så många som läser dumheterna…

11 svar

  1. Jodå, den är just så där ful, tråkig och ointressant rent utsagt, som den beskrivs, Jag undrar vad webbredaktionen har för vision med sina idéer.

  2. Instämmer — men kastar du inte sten i glashus? EFS lyckades ju faktiskt med konststycket att få ännu sämre betyg…

  3. Jag är en av de som jobbar med svenskakyrkan.se och vill bara bemöta några saker. Att en tredjedel av församlingarna har anslutit sig tror jag inte att någon innan Dagens rubrik skrevs skulle betrakta som en flopp. När vi påbörjade arbetet var bara tanken med en gemensam webbplats provocerande. En tredjedel anslutna efter ett år skulle ses som en utopi. Teologin vill jag inte betygsätta eftersom jag inte är kvalificerad, jag kan dock säga att design är något som många kan tycka mycket om. Vi har påbörjat ett arbete att se över designen och jag tror att många kommer att bli positivt överraskade när vi kommit längre i det.

  4. Kanske bli rättning i leden efter helgens stiftsfest i Sthlm där deltagarna får möjlighet till gratistidning med just den artikeln…

  5. Hej Erik!
    Intressant reportage i Dagen och intressant inlägg av dig. Sitter själv på en webbyrå som ligger endast ca 500 meter från Kyrkans hus, så borde ju känt till detta.

    Tycker din kritik av sajten eller plattformen känns väldigt träffsäker. Den bild som man får av Svenska Kyrkan genom sajten känns väldigt tam och mer som någon form av krisberedskapsmyndighet. Det överpedagogiska upplägget gör att det ibland liknar någon av begravningsbyråerna.

    Jag tror kyrkokansliet på något sätt försökt göra alla nöjda på samma gång och det är inte att rekommendera. I likhet med läkemedelsindustrin med flera organisationer bör Svenska Kyrkan på tydligt sätt skilja mellan information till de redan förtrogna och till de som ställs för första gången inför Svenska Kyrkan.

    Även om jag inte är aktivt religiös är det lätt att förvånas av hur anonym plattformen är, trots att ju svenska kyrkan ju representerar hela landet, massor av fina kyrkor, hur många predikningar som helst och psalmer och troende människor. Allt detta lyser ju med sin frånvaro, det som rimligen är kärnan. Mest förvånad. Hoppas den interna kritiken kan ge frukt.

    /Webberik

  6. Förlåt men vad har uttrycket ”urvattnad teologi” i en systemrecension att göra? För övrigt är ett år en rätt kort tid att räkna på i fråga om byte av publiceringsverktyg.

    Om man nu vågar fråga sur efs:are om något konstruktivt – hur skulle du vilja att Svenska kyrkans webbplatser såg ut? Vad tycker du utmärker en ”rolig” layout? Eller ett ”bättre” innehåll för den delen?

  7. ”D” och ”O.”: Jag medger gärna att EFS hemsida inte är så imponerande, även om jag faktiskt tycker att den är snyggare än Svenska kyrkans. Men med tanke på de ekonomiska resurserna vore det väl märkligt om EFS skulle kunna ligga ens i närheten av Svenska kyrkans kvalitet och professionalitet.
    När det handlar om innehållet, vore det väl naturligt om i alla fall de teologiska texterna hade passerat biskopsmötet innan de torgförs som Svenska kyrkans ansikte på nätet? Jag har svårt att tro att det bitvis pinsamt ytliga och flummiga innehållet skulle få godkänt av biskoparna, trots att de i dagsläget inte heller är någon absolut garanti för god teologi.

  8. Hej Erik, läser din blogg med ojämna mellanrum. Ofta med behållning men idag blev jag lite besiken.
    … lite tröttsamt att läsa dina enormt svepnde, ytliga och förminskande kommentar runt de teologiska texterna. Och på samma sätt gör du med Biskoparna.

    Förutsägbart på något sätt, tråkigt tycker jag … och lite väl billgt.

    Funderar en del på mitt kära EFS också. Det var länge sedan – väldigt länge sedan någon EFSáre – på något offentligt sätt var konstruktiv i sin relation till sin egen kyrka. Det är inte ett så jättebra förhållningssätt i en relation. Om EFS självbild och agerande är att vi har lite mer rätt och Sv.ky har väldigt mycket fel då blir det sjuka i den relationen tillslut.

    Borde vi inte byta strategi? Om inte tycker jag vi ska säga tack och adjö …

    Vet inte om du betraktar dig som en oficiell reprsenant för EFS men jag tror att du iaf är en inofficiell sådan 🙂

    För övrigt tycker jag också att Svenska kyrkans hemsida har stora brister. Däremot är det inget fiasko med drygt 30% av församlingarna, snarare tvärt om.

  9. Freddie, tack för dina synpunkter. Du ställer allvarliga frågor, som inte bara kan lämnas därhän.
    Att Svenska kyrkans hemsidas teologi konstaterar jag helt kort att den är urvattnad. Att säga att det är ”enormt svepande, ytliga och förminskande” tycker jag nog är att ta i, men ok. Jag tycker att Svenska kyrkans officella plats på nätet borde hålla högre standard än den gör i teologiskt hänseende. Det är också därför jag tycker att det på något sätt borde vara underställt biskopsmötet.
    Och visst kan jag känna igen dina synpunkter kring EFS och relationen till Svenska kyrkan. Fast där tycker jag nog att jag ändå hör till dem som faktiskt gör något. Dels är jag mycket engagerad lokalt i en samarbetskyrka, dels i Frimodig kyrka, som på ett mycket konkret sätt arbetar för Svenska kyrkans förnyelse. Förutom det hör jag till de EFS:are som faktiskt försöker tala med biskoparna, inte bara om dem. Fast det syns ju inte i det offentliga förstås.
    Trots detta är jag som du skriver inte på något vis officiell representant för EFS. Min kyrkotillhörighet är helt klart i Svenska kyrkan, men mitt engagemang i kyrkan kanaliseras i hög grad i EFS.
    Tack än en gång för synpunkterna. Hoppas detta har klarat ut något frågetecken.

  10. Det är mer spännande med de ”kyrkbloggar” man har plockat upp. Svenska Kyrkan är fortfarande en i tanken statlig inrättning(de tycks de anställda i alla fall tro).
    Prästerik, stillsam, kyrkordnaren, Karin Långström Winge, Brygubben med flera, alla har något att säga i sina bloggar. Svenska Kyrkan är ju i grunden ganska feg och politisk anpasslig. Det kanske är därför den interna bloggportalen fungerar mindre bra.
    Där kan man inte läsa om att 40 fall av mobbingkaraktär är inför arbetsdomstolen- eller att Ärkebiskopen spelar bollen till den andra planhalvan.

  11. EFS:are? Låter de dig vara präst? Jösses, snacka om urvattnad teologi. Tur att man gått ur så man slipper alla stollar. Och en ful webbplats passar bra in på alla fula församlingshemsidor som Svenska kyrkan lyckas producera. Solnas t.ex lär enligt uppgift administreras av en av förskollärarna som gått en kurs. ser ut därefter. Gud, så fult.

Kommentera

