Lovsångens kraft

Vi är skapade att lovsjunga Gud! Det fick vi lära oss i dagens gudstjänst. Och inte bara när vi känner oss på humör för lovsång, utan alltid. Kanske t o m allra mest när vi känner oss deppiga och nere. Då är lovsången en kraft som ger oss ny kraft, nytt livsmod.

Ett slags religiöst lyckopiller, eller?

Om Gud vore enbart ett hjärnspöke, som vi människor i vår längtan efter mening skapar i vårt inre, ja isåfall vore lovsången enbart en lyckopiller. Och faktiskt kanske ett verksamt sådant. Men nu är det inte en låtsasgud vi sjunger vår lovsång till, utan till universums skapare och upprätthållare. Därför består lovsångens kraft också i att vi blir påminda om sanningen, dvs att Gud är Gud och att vi av nåd får vara hans älskade barn. Den påminnelsen är verkligen dynamit i en längtande och tungsint värld. När vi upptäcker det finns det inte längre något som kan stoppa vår lovsång. Inte som ett resultat av en känsla, utan av sanningen om Gud, världen och mig själv.

Tack till Martin Utter och Heliga Anden, alias Charlie och Emma, som påminde oss om detta idag!

2 svar

  1. Så sant, så sant… alla fyra figurerna är så kloka! Stor saknad i mitt hjärta efter Sörbykyrkan just nu.

  2. Jag upplevde när mitt liv kraschade ihop och allt var deppigt att den Heliga Anden genom sin nådegåva lovsjöng Gud i alla fall i mig. Det var en underlig och speciell upplevelse. Det var just som ett slags dynamit..! Fast alltid uppbyggande. Anden gör mig förundrad. Gång på gång. Man vänjer sig aldrig, tycks det. Amen, typ.

Kommentera

