Schyman i kyrkan?

Varav detta nyvaknade intresse för kyrkan, undrar Prästerik, efter att Gudrun Schyman kastar sig in på banan med stor energi? På debattplats i gårdagens Dagen och tydligen i morgondagens Schyman i TV8 ger hon sig i kast med att kritisera Svenska kyrkan.

Att många svenska tillhör Svenska kyrkan av gammal tradition och vana är ju knappast särskilt uppseendeväckande att påstå, men att så många som 28 procent av befolkningen faktiskt skulle vilja bli medlem i Svenska kyrkan tycker jag är otroligt glädjande (fast Schyman hade nog tänkt att jag skulle bli ledsen över att så många som hälften påstår att de inte skulle välja att aktivt inträda i kyrkan om de varit tvungna att fatta beslutet idag…)

Sen tycker jag att det är så oerhört tröttsamt (och dessutom felaktigt) att komma dragandes med det förment vitt utbredda sk kvinnoprästmotståndet. Visst tvekar också jag på om det omtalade 50-årsjubileet verkligen är något att fira, men av andra orsaker. Själva beslutet kan jag gärna fira, men de 50 åren som passerat sedan dess av okristliga maktmetoder känner jag ingen vidare glädje över att fira. Visst är det en glädje att både män och kvinnor kan tjänstgöra vid altaret tillsammans, men var är respekten för alla dem som utifrån sin ärliga och gudfruktiga läsning av Guds ord inte för sitt samvetes skull kan tro att det skulle vara riktigt?

Nu är det ju dessutom så att de förmodligen är en minoritet inom kyrkan, så att komma och påstå att Svenska kyrkan generellt skulle präglas av sk kvinnoprästmotstånd är ju helt befängt. Samtliga biskopar viger kvinnor till präster och man kan inte ens bli kyrkoherde om man inte har rätt åsikt. Vad krävs mer? Ska man inte föreslå att alla de män och kvinnor som tror att prästämbetet är förbehållet män ska bestraffas på något mer kännbart sätt: fängelse kanske? Vore inte det logiskt, Schyman? Bunt ihop dem och slå ihjäl dem! eller nåt?

Att kyrkan skulle be om ursäkt för att den ännu inte utplånat alla dem som läser Bibeln på ett annat sätt än mittfåran är ett föga kristligt handlande. Men det är klart, utifrån Schymans feminist-kommunistiska grundsyn, så är det naturligtvis så ett samhälle måste styras. Alla ska antingen med i samma fålla, eller tillintetgöras.

Men det än mer intressanta med Schymans kyrk-intresse är ju att hon öht bryr sig om att öda kraft på en organisation hon verkar tycka så illa om. Tydligen finns det trots all liberateologi något anstötligt kvar i Svenska kyrkan, vilket ju är mycket glädjande! Eller är det möjligen så att Schyman i kyrkan ser en potentiell plattform för hennes egna maktambitioner. Kanske kunde kyrkfolket vinnas över till F! eller Vänstern om de bara insåg hur mycket bättre det skulle vara med Das Kapital istället för Bibeln? Jag anar att Schyman har missbedömt kyrkfolket.

De trogna gudstjänstfirarna i Svenska kyrkan låter sig inte styras – trots starka politiska påtryckningar av olika slag – av politiska ideologier, utan av kyrkans Herre, den uppståndne och levande Jesus Kristus. Den kraften må vara okänd för Schyman, ändå är det den som upprätthåller också henne dag för dag.

Annons

6 svar

  1. Det är nog så att många av de som är kvar trots årlig påminnelse om vad det kostar att vara med i Sv.kyrkan, har valt att vara kvar, av lite olika skäl.

    Sedan kan man mycket väl uppfatta den ställda frågan som en fråga om vad man tror om sin egen religiösa tillhörighet i det fall man inte vuxit upp i en kristen majoritetskultur, alltså en s.k. hypotetisk fråga. Att besvara den frågan med att jag vet inte eller då hade jag nog inte tillhört Sv. kyrkan (eller något annat kristet samfund) är ju inte särskilt märkvärdigt.

    Att Sv. kyrkans egna vänstergroupies påhejade av Schyman, vem annars, försöker göra detta till en fråga om motstånd mot kvinnliga präster är så patetiskt och förljuget att man nästan storknar. Det enda som är sant och uppenbart här, är det hat mot konservativa kristna dessa vänsterpolitruker i religiös förklädnad är förtärda av. Av ideologiska skäl söker man här ett nytt tillfälle att rensa ut de sista av de förhatliga. Jag lovar, det är inte många kvar och deras inflytande i Sv. kyrkan i dag är helt marginellt, åtminstone vad avser den officiella kyrkokommunala apparaten. De flesta jag känner har gått över till de ortodoxa eller katolska kyrkogemenskaperna. Fast skälet för många inte enbart eller ens i första hand är förekomsten av kvinnliga präster i Sv. kyrkan, utan den grova partipolitisering med förföljelse av oliktänkande som ägt rum i Sv. kyrkan.

  2. Än mer förvånande är väl kyrkokristna- företrädesvis män i ”tron-s” publika ogenerade åsikter om – dessa- ständligt förhatliga homosexuella.

    Om nu poängen med den sortens kristna smutskastning/evangelisation och bizarra anklagelser och medvetna skamlösa lögner – via ex.vis pastor Åke Green- skulle vara att ”frälsa dom felaktiga människorna” – hur troligt är det då att nån av dom skulle överhuvudtaget lyssna på dig – om dom har vettet i behåll?

    Så avskyvärt!

    Respekt är en 2-vägsgata som bra många självalt utlevda kristna karlar fler än du behöver lära sig mer om.

    En bra start här är att du tittar dig själv i spegeln innan du självsäkert börjar betygsätta andras privatliv publikt.

    Välkommen in på den banan..

  3. Vill bara påpeka att vi är några stycken som faktiskt både är kristna och socialister, ja tillochmed feminism går med fördel att kombinera med dessa livsåskådningar. Gudrun Schyman får tala för Gudrun Schyman men kanske ska du generalisera mindre när du gör uttalanden om vad saker och ting är och vad allt står för.

  4. Jag beundrar Gudrun Schyman väldigt mycket: hon har charm, pondus och talar tydligt och begripligt. När hon talar lyssnar jag gärna. Men hur hon hamnade i kyrkodebatten förstår jag inte.
    Trots min beundran för Gudrun tyckte jag att du skrev bra här Prästerik men jag kanske inte fattar ett dyft för jag förstår inte vad varken Åke och Jörgen skrivit och Maria är väl någon annanstans hon också. Och då börjar man undra om man själv fattat fel.

  5. Värt att notera är också Schymans djupgående analys kring orsaken till att kyrkan under 2000 år inte öppnat ämbetet för kvinnor. Det handlar inte om teologi säger hon, utan om människovärde. Även om jag inte håller med henne om någonting egentligen så känns det ju skönt att även vanliga sekulariserade svenskar som hon tydligen lägger tid och engagemang på att forska i skrifterna, kyrkans teologi och allt som tänkts och sagts om ämbetet sedan två årtusenden. Allt för att försöka finna den levande Gudens vilja med Kristi Kyrka idag. Makalöst!

  6. […] del toppar i kyrkan på att det handlar om ämbetsfrågan. Det gör det såklart inte. Kolla t ex Prästerik om detta, och för all del Dag Sandahls kompletterande historieskrivning i min […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: