Korset provocerar

Nog är det förunderligt att läsa om Svenska kyrkan och hennes uttryckssätt i SvD idag.

Korset, den främsta av den kristna kyrkans symboler, har alltid och fortsätter alltfort att provocera. Det är idag inte längre självklart att korset är den symbol som vittnar om hoppet och det det eviga livet ens på en kyrkogård. Vi lever sannerligen i en postkristen tid.

Men det som ändå är mest förunderligt är hur osäkra kyrkans egna tjänare är i mötet med vår tids tankeströmmar. Det är inte längre värt att ta strid för korset, menar den citerade kyrkoherden, visserligen ryckt ur sitt sammanhang, men ändå uppseendeväckande. (Kanhända är just detta citat helt missvisande i det enskilda fallet, men mönstret känns igen från många andra sammanhang, vilket tydligen SvD också snappat upp.) Om inte ens kyrkans präster har en susning om den kraft, det liv och den befrielse som finns i korset, då är det inte heller så underligt att de – som artikeln antyder – inte har så mycket att erbjuda i vare sig förkunnelsen eller det enskilda mötet.

Men i de gamla medeltidskyrkorna kan vi ändå ana ett stilla sus från tider då korsets betydelse var uppenbar. De åldriga murarna vittnar om en verklighet som ligger bortom det materiella, bortom den postmoderna subjektivismen, bortom upplevelserna, en verklighet som är förankrad i den treenige Guden, i Fadern, Sonen och den helige Ande, i universums yttersta ursprung, i den eviga Sanningen. Den verkligheten kan vare sig politiker, filosofer eller sk teologer rå på. Förr eller senare kommer susningen att växa i styrka och människor kommer på nytt att söka och finna det eviga livet i Jesus Kristus, världens frälsare.

Frågan till dig och mig blir då: vill vi vara med när susningen blir till brusande lovsång inför den himmelska tronen?

Annons

15 svar

  1. Som en icke religiös på något sätt blir jag ändå djupt förundrad och något arg över artikeln. Skall inte korset få finnas på sin rätta plats? Kan inte de eventuella andra trossamfund samsas om platsen ( hur många kan de vara på den lilla orten?) och ha sina symboler? Och – ska vi kanske rensa alla kyrkogårdar på kors nu, eller ?
    Kan inte kyrkans företrädare stå upp för tron och dess symboler, vem då?

  2. Om kyrkan nu ska ha kvar begravningsverksamheten så får man inse att man inte kan ha kristna symboler där alla ska begravas. Jag har inget emot att kyrkorna med alla sina kristna symboler står kvar eftersom den går att undvika. Men hur undviker man kyrkogården?

  3. Se även kommentar på http://missionxp.webblogg.se/

  4. Jag gillar hur hela ditt inlägg med alla argument ledde till hotet på slutet att man inte skulle kunna få vara med när Jesus återvänder. Det är väll så religiösa alltid rekryterat, genom att skrämma okunnigt folk med helvete och skärseld.

  5. Viktor, nu tolkar du in sånt jag inte skriver. Om det är din rädsla för ”helvete och skärseld” så får det stå för dig. Min fråga handlar i första hand om situationen i Svenska kyrkan och en kommande renässans för den kristna tron i vårt land. I andra hand handlar den om den eviga saligheten efter Jesu återkomst. Men helvete och skärseld handlar den inte om, det är din egen tolkning.

  6. Jag undrar vart detta land är på väg. Vem kan trivas att bo i ett sådant land som Sverige håller på att bli. Det är oansvarigt av Svenska kyrkans präster att inte försvara den kristna tron och föra vidare förkunnelsen om vad kärleken är och ge människor ett hopp. Jag trodde i min enfald att präster trodde på Gud, Den Heliga Treenigheten, Korset och Sakramenten men det var väl längesedan. Inga religiösa grupper i Sverige värjer sig för att vi har kristna symboler i detta landet utan det är hummanister som är emot det. Även sekulariserade svenskar bryr sig om vår kulturhistoria. Det är bara hummanister som hatar Kristus så mycket men det visar ju också på att korsets makt inte har försvagats.

  7. Är det inte så att det är med statens goda minne som Svenska Kyrkan handhar begravningsverksamheten?

    Och det kan ju knappast vare obekant för staten vad Svenska Kyrkan är och bekänner? Då kanske en och annan religiös symbol (t.ex. den som för många nog betyder död snarare än liv…) kan vara värt besväret?

    Och passar det inte får man leja ut det till kommunen.
    Det är inget konstigt med det. Det funkar i Tranås.

  8. Varför får det inte finnas ”konfessionella” minneslundar? Kommer att tänka på de borgerliga begravningar som jag bevistat: en sådan tomhet att inte tillsammans vända sig till Gud med sin sorg, att inte tala om hoppet om brusande lovsång i himlen… Som samhället ser ut måste det väl finnas begravningsplatser av olika slag, frågan är varför man vill använda kyrkans mark till de som inte vill ha med kristna eller kyrkan att göra?

  9. Jag vill bara tacka för ditt inlägg prästerik, blev så glad att att se att någon reagerade.

    GvD i allt vad du gör!

  10. Emma J: Ja det vore väl det enda vettiga att den som inte delar kyrkans tro inte ska tvingas bli nedgrävd alldeles invid den förhatliga byggnaden kyrkan.
    danjakob: tack för uppmuntran!

  11. Så lagom provokativt, vill jag påstå! Upp till bevis nu, och sitt inte där och svamla. Om kristendomen överhuvud taget betyder NÅGONTING, då GÖR man som Jesus säger hur klart som helst, men vem bryr sig om vad den stackarn har för uppfattning? Inte de gör de ”kristna” mycket i den vägen, inte! De bara pratar en massa fulkomligt harmlöst strunt.
    .

  12. Att en chefsjurist år 2008 inte kan förväntas besitta kultur och bildning är illa i sig men när självaste kyrkoherden, Lars Göran Lannergård, sällar sig till den ska skara av kultursvultna analfabeter som besitter den svenska byråkratin av i dag då är det illa ställt med Svenska kyrkan.
    Inte nog med detta, Lars Göran Lannergård misskrediterar offentligt de sina, de som har förtroende för kyrkan och söker påverka den. Han raljerar och ironiserar. Svenska kyrkan behöver inga fiender med sådana som Lannergård inom eget hägn.

    Prästerik, tack för ett bra inlägg.

  13. Om svenska kyrkan vill ha kristna begravningsplatser så förstår jag inte varför man gjort en överenskommelse med staten om att bedriva begravningsverksamhet i hela landet, förutom i Stockholm och Tranås där kommunen är ansvarig, för alla oavsett religiös tro. Var det pengarna som lockade?

    Jag har inget emot att gamla begravningsplatser har kvar sina symboler som ett kulturhistoriskt dokument. Inte heller har jag något emot att alla skattskyldiga i Sverige, oavsett tro, betalar till dem via begravningsavgiften. Men när det gäller nya begravningsplatser ser jag ingen anledning att de ska smyckas med kristna symboler eftersom de betala av alla och är till för alla.

    För mig är korset inte provocerande – det är en symbol bland massor av andra religiösa symboler. Jag respekterar om kristna vill ha det i sina dödsannonser och på sin grav liksom de symboler judar, muslimer etc vill ha. Min tolerans sträcker sig även till de som väljer katter, fåglar, båtar, blommor, dragspel, fotbollsflaggor – var och en få bli salig på sin tro!

    Frågan är inte som Emma J säger ”varför man vill använda kyrkans mark till de som inte vill ha med kristna eller kyrkan att göra?” utan varför kyrkan påtagit sig monopolet för begravningsplatser. Det är bara att avsäga sig det och pengarna. I Tranås och Stockholm klara kommunerna att sköta det hela.

  14. […] membership, hoping to sponsor a more Jesus-focused organization with my money. Prästerik has also been writing about the Church recently, a very good read (if you know Swedish […]

  15. Katinka:
    Diskussionen om vem som ansvarar för begravningsväsendet är en helt annan fråga. Jag tycker att det borde vara helt i sin ordning att en kristen församling har kors vid sin minneslund oavsett vem som ansvarar för begravningsväsendet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: