Biskop på villovägar

Biskop Martin Lind propagerar i dagens SvD, tillsammans med RFSL:s ordf Sören Juvas, för en könsneutral äktenskapslagstiftning. Inte särskilt förvånande; var biskop Lind står har varit tämligen klart länge. Det som är så förunderligt är snarare hur kristna människor kan fortsätta att se Lind som något slags andlig ledare med de formuleringar har gör angånde Bibeln och dess innehåll. Han skriver om ”en speciell tolkning av Bibeln”, som om vore det något ytterlighetsfenomen att se att Gud har skapat människan till man och kvinna. Detta faktum kan vi ju t o m lägga märke till utan en enda bibelbokstav: det är så här skapelsen är konstruerad! Men i Martin Linds värld är detta tydligen ”en speciell tolkning”.

På raden under refererar Lind till den Heliga Skrift med orden ”denna textsamling” som om Bibeln vore en antologi av slumpartat hopsamlade skrifter utan något som helst sammanhang. Att som biskop i en luthersk kyrka uttala sig på det viset om Bibeln, är som jag ser det en skymf och en kränkning och dessutom dumt.

Bibeln är inte vilken bok som helst, utan ord inspirerade av Guds helige Ande till tröst och vägledning för oss människor. Att som biskop lämna den därhän är detsamma som att spotta Gud i ansiktet och högmodigt och självsvåldigt insätta sig själv på den högstes tron. Vårt enda hopp är Jesu bön: Fader förlåt dem, för de vet inte vad de gör!

Annons

7 svar

  1. Vart tog sältan vägen tro? Istället har vi en biskopsskara som ängsligt söker bekräftelse och applådåskor från världen. Det finns väl något djupt mänskligt i att vilja vara omtyckt och applåderad och inte stöta sig med opinionen (och att dessutom bli kallad ”modig” för det), men jag förstår inte hur Lind tänker här. Han är väl en klok man och han inser väl själv att när ”Gud är kärlek” får ersätta Guds goda och omsorgsfulla tanke för vår sexualitet så kommer det snart stå fler i kö för att behandlas ”likvärdigt”.

    ”Det är inte kön utan kärlek som allt hänger på”. Lind och co kommer att få väldigt svårt att förklara för sina kyrkomedlemmar varför detsamma inte skulle gälla antal, ålder, släktskap osv. Han har ju redan gjort klart att han inte tänker ”gömma sig bakom tolkningar av helig skrift för att motivera särbehandling” och att ”kärleken är överordnad all etik”. Lycka till.

    Långt värre än att du och jag blir ilskna är förstås att kyrkan och dess herdar faktiskt förleder sina får och våra bröder och systrar och lurar dem bort från Guds goda tanke för dem…

  2. 1.Det har och kommer alltid att finnas homosexuella människor.
    Även dessa har, oavsett vad präster lika väl som privatpersoner, som låter sin motvilja dikterad av deras rädsla för allt de betraktar som ”avvikande”, rätt att såväl välja sin livsparner inför Gud, som att få tillgång till det skyddsnät som lagen ger gifta par…eftersom ”sambolagen”, fortfarande inte är helt likvärdig.

    Lev med det!

    Dessa par kommer inte att försvinna för att ni har svårt att acceptera att de -tillåter sig att synas och dessutom ställa krav-istäälet för att, som förr, dölja sig på grund av intolerans, eller ännu värre, när homosexualitet var olagligt.

    2.Bibeln, är en skrift som har ”redigerats” till den milda grad, att den är svår att ta som ledfyr för sitt liv.

    3.Min reaktion är som synes, långt ifrån, att biskopen är på villovägar, snarare att vi, äntligen, har en biskop som vågar se dessa människors behov o c h erkänna deras berättigande!

    4.Långt ifrån att ”spotta Gud i ansiktet” och försöka sätta sig på hans tron, visar han här det som för mig är det mest eftersträvanvärda, nämligen ”villkorslös kärlek”, det har ni kanske hört talas om någon gång, samt en vägran att förminska och omänskliggöra människor på grund av deras sexuella läggning.

    5.För mig är Gud kärlek, inte uteslutande och fördömande…de ”goda ord” samt bönen om förlåtelse, som jag hittade här, tycker jag att herrarna ska bedja om för egen räkning.
    En bön om ett öppet sinne och befrielse från fördomar, vore inte heller ur vägen.

  3. Nina, det är klart att det alltid kommer att finnas människor som dras till personer av samma kön. Det är jag smärtsamt medveten om. Men det förändrar inte nödvändigtvis hur Gud tänkte oss från början.

    1. Registrerade partner har redan idag samma rättsskydd som gifta (dvs mycket starkare än sambo), så för den saken skull blir det ingen skillnad.

    2. Bibeln är Guds Ord till oss människor och det vet biskopen också. Problemet är att han med sitt sätt att relatera till den bryter det han en gång lovade i prästvigning, nämligen att ”rent och klart förkunna Guds Ord, såsom det är oss givet i den Heliga Skrift”. Han kanske inte borde ha lovat det om han hade tänkt att skriva det han idag skriver.

    3. Anledningen till att jag menar att biskopen är på villovägar är att han driver ståndpunkter som inte stämmer överens med Bibelns ord. Och det är just Guds kärleksfulla hälsning som verkligen gör människor fria. Gud om någon vågar se människors behov och erkänner deras berättigande, men inte genom att sanktionera allt vi människor ägnar oss åt, utan genom att gå in under våra villkor. Det var detta han gjorde då han blev som en av oss, i Jesus Kristus.

    4. Villkorslös kärlek är jag inte säker på är något positivt, om det innebär alla tänkbara impulser som på något vis kan hänföras till lustkänslor. Jesu kärlek däremot är villkorslös såtillvida att hur ofullkomliga och själviska vi än är älskar han oss ändå. Om vi vill ta emot hans kärlek och förlåtelse får vi göra det fritt och för intet, det är verklig villkorslös kärlek.

    5. Anledningen till att Gud förlåter måste väl vara att vi inte är goda nog i oss själva, annars behövs knappast någon förlåtelse. Ingen enda av oss klarar av att leva upp till den godhet som är Guds. Därför dog Jesus för oss, för vår synds skull och försonade på det sättet Gud med oss. Då behöver vi inte heller försöka låtsas vara godare än vi är, utan kan få komma till Gud med all vår skröplighet och synd. Han vill inget hellre än att få befria oss. Men att då avskaffa synden gör väl bara förlåtelsen onödig. Vi borde istället vara ivriga i att genomskåda oss själva, så att vi kan upptäcka alltmer av vår egen synd, så att vi kan övelämna det till Gud och ta emot hans förlåtelse och upprättelse. Lösningen är inte att låtsas som om synden inte finns.
    Naturligtvis behöver vi alla be om öppna sinnen, så att Guds Helige Ande kan visa oss på vilka områden vi är fel ute. Detta bör också rimligen också leda till en bön om förlåtelse och en vilja att försöka ställa tillrätta det som blivit fel. Detta gäller i högsta grad även mig själv.

  4. Jaha.
    Att vara ”smärtsamt medveten”, visar fortfarande inte på vare sig tolerans, acceptans eller öppet sinne.
    Borde inte ”Jesu kärlek” omfatta även de som PrästErik och den ovan kommenterande, har så svårt för…och även biskopen?

    Nu var det inte jag, som associerade begreppet ”villkorslös kärlek” till ”lustkänslor”.
    Utan till vad det, bokstavligen betyder, det vill säga ”villkorslös”, enligt den så flitigt citerade Jesus uppfattning.

    Att sedan villkorslös kärlek, kan vara svårt att uppnå och praktisera, kan jag absolut hålla med om, men anser att man ivarjefall måste försöka.
    Eller åtminstone låta bli att anse oss ha rätt att försöka förneka någon nåden av den.

    Jag ser att redigerandet av ”den kärleksfulla hälsningen” inte på något sätt berörs.
    Samt att syndabegreppet, som enligt min åsikt är uttänkt av kyrkan, för att befästa sin makt över människor, fortfarande lever och har hälsan.

    Alltså kommer jag att avstå från vidare kommenterande här och avlägsnar mig med en djupt känd tacksamhet över att jag inte behöver en präst för att kommunicera med Gud.

    Och att jag inte heller behöver en bakåtsträvande kyrka, för att fortsätta försöka utvecklas till en ”god människa”.

  5. Nina, du påstår att Bibeln är redigerad så ”till den milda grad” att den inte går att använda som ledfyr. Hur menar du då? Så vitt jag vet är Bibeln det i särklass bäst belagda och tillförlitliga dokument som öht existerar från den tiden. Om inte Bibeln går att lita på, då kan vi inte gärna ta några historiska fakta för sanna, såvida vi inte själva är ögonvittnen. Men det kanske inte är detta det handlar om.
    Hur som helst handlar min upprördhet över biskop Linds yttranden just om att jag tycker att de leder till förtryck och ofrihet för människor som skulle behöva höra evangeliets befriande ord om förlåtelse och nystart. Vore det så att jag inte trodde att Jesu kärlek omfamnar alla, dvs även Martin Lind, då behövde jag inte ens bry mig, men nu gör jag det.
    Jag tror att Jesu kärlek gäller alla, t o m mig själv i all min ofullkomlighet. Hur mycket mer då alla dem som så gärna vill leva rätt och därför tar råd av t ex biskoparna. Men när biskoparna inte längre ger råd utifrån Bibelns ord, då blir jag bekymrad. Det är ju inte människors ord som gör oss fria, utan Guds Ord.

  6. Nina, jag kan också förstå om du tycker jag är hård i mitt utfall, men detta är inte utan sin historia. Detta är inte en isolerad händelse, vare sig Linds yttrande eller min kritik. Jag önskar att du kunde få hela bilden; det vore förhoppningsvis en mer rättvisande bild, både av mig och biskopen.

  7. […] hänvisar till Prästeriks blogg för ytterligare god […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: