Rondellhundar och Jesus

Örebro har hamnat på världskartan den här veckan, åtminstone i den muslimska delen av världen. Nerikes Allehandas (NA) publicerande av Lars Vilks rondellhund-Muhammed väcker starka reaktioner på sina håll. Och visst kan man förstå reaktionerna. Ändå är det ju helt inom yttrande- och pressfrihetens ramar att göra som NA. Sen kan man förstås tycka att det är onödigt eller klumpigt eller dumt eller nåt i den stilen. Men de starka reaktionerna från muslimskt håll, i alla fall de mer våldsamma sådana, blir för mig bara en bekräftelse på att islam inte är fullt så tolerant som svenska muslimer vill göra gällande.

Jämförelser har gjorts med motsvarande sk kränkande avbildningar av Jesus. Den stora skillnaden är som jag ser det att ingen bild kan bli mer kränkande än den verkliga händelsen med Jesus Kristus hängande på korset, uppspikad på grund av mänsklighetens ondska och hat. Något motsvarande vore naturligtvis otänkbart överfört på Muhammed, som segrade med svärdet i hand. Det är självklart kränkande att framställa honom på ett nedvärderande sätt. Men Jesus blev så förnedrad som en människa någonsin kan bli; ingen avbildning kan alltså göra det värre.

Ändå är det just detta som är det underbara. Jesus tog förnedringen på sig. Därför blir kränkande bilder av Jesus i första hand en påminnelse om min egen synd som han tog på sig och därmed lyfte av mig straffet. Kränkande bilder av Muhammed däremot torde rimligen bli en påminnelse om att han aldrig lyft av någon syndabörda, bara pekat på straffet för densamma.

Flaggbränningar och protester runt omkring i den muslimska världen blir därför endast en bekräftelse på att Muhammed aldrig kan ge befrielse, det som Jesus ger i överflöd, helt utan att behöva hävda sin rätt eller slåss för sin egen sak. Sen kan även jag tycka att det är ofint att reta upp folk genom att kränka det de håller heligt.

8 svar

  1. Ibland skriver eller säger du helt självklara saker, och ändå så kan jag förundras över att jag, trots dess självklarhet, aldrig tänkt i de banorna. Egentligen är ju hela situationen en mycket bra illustration över hur obegripligt men fantastiskt detta är att Gud stiger så avgrundsdjupt ned i största förnedring och fullständig utsatthet, Gud fläks ut och förödmjukas för att jag ska slippa. Det tänker jag ofta på under nattvarden.

    Läste på nätet idag att romarnas offer korsfästes nakna och att de höftskynken vi är vana vid att tänka oss är en censurering. Vet inte om det är sant…

  2. Ja,
    det är absurt alltihop. För allt vad jag kan se bråkas det om något som borde lämnas åt fantasin.

    Jag tror helt klart att Mohammed är den som är på korset och Jesus den som sattes upp dagen innan. Båda kastade in handuken och avled. Deras kött och blod tog sin väg i naturens eviga kretslopp och kan därför nu påträffas i några delfiner i medelhavet.
    Det säger min gud.

    Tack för en bra blogg.

  3. Bra skrivet! Vill förtydliga att jesus var en snickare med oanade förmågor. Mohammed var en stråtrövare vilket vi inte får glömma i sammanhanget. De som bor i detta land får anpassa sig till vårt sätt att leva, dvs med yttrande och tryckfrihet inskrivet i grundlagen. Detta ska aldrig ruckas oavsett vilka bilder på jesus, mohammed eller någon annan som publiceras. ett tips till alla upprörda, livet är för kort för att uppröras över en bild i en lokal tidning i Sverige!!!

  4. Jag ser ingen skillnad på kristna eller muslimska fanatiker. Båda dödar gladerligen i ”guds” namn och båda har ”den enda” vägen till frälsning. Båda kör över alla utan en tanke att andra kan ha en annan åsikt. Det ni skriver här är värre än en rondellhund för du spottar på alla människor och på den fria individen det är det som gör religion så vidrig. Det gör människan blind och dum.

  5. Det är lustigt att Gud finns överallt men inte i Sverige.
    Vi i Sverige vet ju alltid vad som är rätt och riktigt och
    hur folk ska tänka.
    Tack prästerik för den bästa kommentaren hittils
    i denna fråga.

  6. Noctivagus – Det du säger stämmer inte riktigt.

    Kristna har iallafall till stor del anpassat sig till ett modernt, fritt samhälle. Både när det gäller kvinnosyn och syn på tex homosexuella. Blodtörstigheten är svår att finna.

    Jag har kritiserat kristna över hela internet i flera år och aldrig fått ens i närheten av det fruktansvärt våldsamma och hatiska bemötande jag fått när jag kritiserat muslimer.

    Det är en jätteskillnad. Jag har mött kristna som tyckt synd om mig, som försökt frälsa mig, som blivit sårade och arga pga saker jag skrivit men jag har aldrig någonsin blivit utsatt för tex hot. Vilken nu på sistone har haglat från muslimer eftersom jag vägrar ta ned bilden på rondellhunden som jag postat i min blogg.

    Skillnaden är enorm och att dra båda över samma kam är väldigt orättvist.

    Jag håller inte med om en enda sak som Prästerik skriver här på sin blogg men jag tvivlar på att han någonsin skulle säga ”Det är bäst för dig att du håller käften” eller något dylikt till svar.

    Och jag vet att hur antikristet och ”gudförnekande” jag än beter mig så är jag alltid välkommen att prata med en präst när tex jag fuckat upp och mår dåligt. För där är det vänlighet som råder.

    Skulle jag å andra sidan försöka gå till en imam av samma anledning just nu så skulle jag bli utslängd och spottad på (och förmodligen stenad.)

  7. Hej PrästErik!
    Bra att du ventilerar dessa tankar! Det är viktigt att vi människor pratar om problem som vi har i umgänget med varandra. Det kan förhoppningsvis lösa många knutar. Somliga borde för övrigt sluta bränna flaggor. Andra borde visa mer respekt för det som människor håller heligt. ”Saliga de som håller fred…” Matt. 5:9

  8. Hej alla kristna och muslimer

    Som otroende (hund?) hoppas jag att både muhammed och jesus kunde sköta sitt och skita i världsliga saker som politik, familjeplanering, yttrandefrihet, bögeri, dans och sång, musik, film, sex, barnuppfostran etc.

    Lämna sådant åt människorna och deras förnuft så skall det nog bli bra på lite sikt.

    PS
    Generellt sätt ogillar jag kristna mindre än muslimer eftersom de ofta går att resonera lite mera med. Det är ett gott tecken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: