Pride-debatt

Radio Örebro ringde idag och ville att jag skulle förfasa mig över att Svenska kyrkan deltar i den pågående Pride-festivalen. När jag inte var riktigt så upprörd som reportern hade hoppats, var jag tydligen heller inte så intressant för hans program. Det jag gjorde var bara helt enkelt att konstatera att det är väl inte så underligt att Svenska kyrkan finns med där, med tanke på de beslut man fattat och den allmänna inställningen till homosexualitet som finns bland kyrkans anställda och förtroendevalda. Allt detta tycker jag dock är djupt problematiskt, eftersom Svenska kyrkan fattat dessa beslut helt i strid med Guds ord, men det har ju väldigt lite med årets Pride-festival att göra. Håhåjaja.

Annons

6 svar

  1. Jag ler. (Mer vågar man för fasen inte skriva i detta land som kallas ”fritt”)

  2. Att du inte tog chansen att framföra din åsikt när du fick den! 🙂 Problemet tycker inte jag är att de går med i tåget, problemet för mig är orsaken till att de gör det nämligen en urvattnad tolkning av Guds ord. Att säga att Gud älskar oss så mycket att han inte sätter några gränser för vårt leverne är att säga att lagen inte är viktigt. Detta kallas cheap grace, billig nåd, där man tror att Gud är så snäll att han inte vill att vi lever efter hans bud. Buden är sanna och goda för de leder oss till omvändelse viket leder oss till frälsning. Gud är kärleken, ja absolut, men Gud är också sannigen vägen och livet och ingen kommer till Fadern utom genom Jesus. Vägen til Jesus är att vi lämnar vårt gamla liv för att ta emot de eviga livet från honom. Om svenska kyrkan ser detta kan de kanske fortsätta att gå kvar i tåget men med helt andra motiv. De skulle då gå med ett blödande hjärta för dessa människor som precis som oss alla andra behöver ta emot kärleken i Kristus genom att vända om från synden inte uppmanas att vältra oss i den.

  3. Så typiskt media!

    Är det någon mer än jag som reagerar över gudsbilden hos alla dessa som anser sig ha monopol på att vara kärleksfulla? En gud som alltså hela tiden tyckt att homosex är helt ok, men som ändå låter Bibeln fördöma det, och som gladeligen låtit, först judendomen i några tusen år, sedan kristendomen i ytterligare ett par tusen år förfölja homosexuella utan att göra ett skvatt för att hindra det — trots att hans egen son gått omkring på jorden och lätt kunde talat klartext — en sådan gud finner i varje fall jag synnerlligen kärlekslös, för att inte säga grym, och jag är inte så säker på att jag skulle vilja ha något med honom att göra om jag trodde på honom! Att någon kan anse en sådan gud vara Kärleken med stort K är för mig ett mysterium!

    Själv finner jag en Gud som gett oss buden för att de är bäst för oss åtskilligt mer kärleksfull…

  4. Gällande A:s kommentar så var det så att för Jesus och hans samtid var det självklart att man inte levde i samkönade relationer. Paulus tog dock senare upp frågan då det var ett problem i Rom det Paulus då skriver i Rom 1 tycker jag är mycket tydligt och eftersom hela Guds ord är inspirerat av Gud och en del av den treenige Guden är Jesus så tycker jag att Gud verkligen talat klartext. Det sista du skriver håller jag med om, Gud har gett oss buden för att de är bäst för oss.

  5. Markus, du har uppenbarligen inte alls förstått mitt inlägg. Läs igen så ser du att stycket handlar om alla dem som menar att en god gud MÅSTE vara för homosexualitet, annars är han inte god. Jag försökte visa att om man analyserar deras gudsbild så är den i själva verket betydligt kärlekslösare än den du och jag och Erik uppenbarligen företräder.

    F ö så är Jesus inte ”en del av” Gud, Han ÄR Gud.

  6. Sitter här och läser era inlägg och kan inte hjälpa att det känns lite smått pinsamt.
    Ni kristna kan verkligen ingenting om vare sig bibeln eller ”gud”, ni kivas om vem som tolkat vad och trott på olika sätt och alltihop är fel. En stor suck är på sin plats när de som tror sig veta svaret på allt inte är överrens om vilket svar det ska vara.
    ”Gud” är död sen lång tid tillbaka och ersatt av religionens motsägelsefulla påhitt.
    Hades å bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: